Upprättande av hållbarhetsredovisning
En fallstudie av Skellefteå Kraft
SustainabilitySustainability reportingHållbarhetsredovisningCorporate Social ResponsibilityCorporate Social Responsibility reportingTriple Bottom LineVoluntary disclosureInformation disclosureGRIGRI3VäsentlighetsanalysMateriality analysisLegitimitetLegitimacyLegitimacy theoryStakeholder theoryStakeholder analysisIntressentanalys och decision usefullness
Denna studie bygger på ett uppdrag av Skellefteå Kraft, innefattande en förstudie som ska skapa underlag för beslut om företagets framtida hållbarhetsredovisning. För att hållbarhetsredovisningen ska bli trovärdig är det viktigt att informationen som kommuniceras är väsentlig, det vill säga fokuserad på de frågor som är mest avgörande för företaget. Studien syftar till att öka förståelsen för vilken information som kan vara väsentlig för företag att redovisa i en hållbarhetsredovisning. Genom en textanalys, en narrativ beskrivning av fallstudiens aktörsgrupper samt utveckling av en analysmodell avses aktörsgruppernas uppfattningar om vad som är väsentlig hållbarhetsinformation kartläggas. Utgångspunkten för den kvalitativa och explorativa fallstudien var ett aktörsorienterat synsätt, vilket genomsyrade arbetet med en intern väsentlighetsanalys. Empirisk datainsamling har skett genom en textanalys av hållbarhetsredovisningar, inom och utanför energibranschen, samt genom dialogtillfällen på fallföretaget. Resultatet visar på mångfalden av olika ansvarsområden och ansvarsfrågor som kan redovisas inom ramen för ett företags hållbarhetsarbete. Analys av resultatet har skett i två delar med hjälp av två olika modeller. Del ett bestod av en empirinära analys, som visar att fallföretagets aktörsgrupper uppmärksammar ansvarsfrågor som även tidigare studier identifierat som väsentliga. Denna studie visar även på att många frågors väsentlighet beror på verksamhetens art, det vill säga beroende på den åverkan som företagets verksamhet genererar på miljö, människa och samhälle. Del två bestod av en övergripande analys, vilken visar att det inom miljö-, medarbetar- och samhällsrelaterade ansvarsområden förekommer någon form av legal, etisk, frivillig och ekonomisk aspekt. Analys del två visar också på vikten av att kartlägga företagets viktigaste intressenter för att därigenom kunna identifiera väsentlig information.