Sök:

Upplevelser som verktyg för differentiering av snabbrörliga produkter inom dagligvaruhandeln

en modell för kommersiell produktdifferentiering


Dagligvaruhandeln är en bransch med hård konkurrens. Detta sätter en press på företagen att paketera sina produkter på ett sätt som differentierar dem från övriga marknadens produkter. Vi har sett problematiken i detta och tagit fram en modell som ger produkten en differentiering i form av upplevelser som berikar kunden med ett mervärde.Rapporten utgår från metoder och teorier som skapar en förutsättningen för att kunder ska intresseras, involveras och engageras i en produktupplevelse vilket ska resultera i köplust. Detta gör vi främst genom att behandla ämnen och teorier så som konsumtionsupplevelse, konsumentens beteende samt upplevelseekonomin och teorier där inom så som; the progression of economic value, the experience realms, tre generationer upplevelse, sinnen, tematisering, storytelling samt Kano-modellen. I rapporten diskuterar vi även ämnen som dagligvaruhandel, individanpassning och varumärke.Uppsatsens syfte ?att ta fram en generell modell för kommersiell differentiering av snabbrörliga produkter inom dagligvaruhandeln utifrån upplevelseekonomin? undersöks utifrån ett positivistiskt förhållningssätt med en deduktiv ansats och är grundad på en forskningsöversikt. Syftet besvaras genom modellen ?Upplevelsecirkeln? bestående av sex steg (produktmål, kund, kundbeteende, verktyg, produktupplevelse och vidareutveckling) vilka leder företaget, produkten och dess varumärke in i upplevelseekonomin. På detta sätt kan företaget genom upplevelser öka priset på dess produkt, bilda en relation till kunden och en differentiering på den redan fulla marknaden.Uppsatsens besvarar två frågor:1. Hur kan snabbrörliga dagligvaruprodukter med hjälp av upplevelser bli en del av upplevelseekonomin?2. Hur kan resultatet från forskningsfråga ett tillämpas på en snabbrörlig produkt inom dagligvaruhandel?Dessa besvaras genom en forskningsöversikt, teoribildning samt genom vår modellapplicering som exemplifierar användandet på en dagligvaruprodukt.

Författare

Camilla Berglund Amanda Eklund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..