Sök:

Upplevelseperspektiv i butiksmiljöer och galleria

En kvalitativ studie om upplevelsehandel och värdeskapande i Luleås galleria Smedjan


Uppsatsens syfte är att studera hur tre butikschefer och en centrumledare i gallerian Smedjan, Luleå, ser på upplevelsehandel och värdeskapande i butiker. Denna studie är kvalitativ med hermeneutiskt förhållningssätt och abduktiv ansats. För att kunna besvara forskningsfrågan, uppfylla syftet och förstå den empiriska forskningen använde jag mig av en rad olika källor. Jag har intervjuat tre butikschefer i köpcentret Smedjan i Luleå centrum samt centrumledaren för Smedjan.Denna studie har visat att förutom professionellt bemötande från butikspersonal så har det lilla extra, det som kunder upplever är värdeskapande, blivit något som butikschefer också uppmärksammat. Det kan vara kläder som exponeras på nytänkande sätt, en medarbetare som bemött en kund med empati, kunskap och förståelse eller ett överraskningsmoment i butiken som väcker förtjusning hos kunden. Vidare utmärker sig upplevelser som något större och att kunder får den hjälp de behöver i butiken. Fortsättningsvis är upplevelser något som påverkar sinnesintrycken, som kunden inte förväntat sig att uppleva i Smedjan, vilket är syftet utöver bara shopping. Butiksupplevelser svarade informanterna är att som kund bli inspirerad när man till exempel kommer in i butiken, att de ser något oväntat och blir överraskad. Skapandet av butiksupplevelser beskriver informanterna som att överraska på olika sätt som butiksmedarbetare och satsa på att sticka ut i mängden. Men även att kunder får den hjälp de behöver, vill ha och kanske lite mer. Nöjesaspekten är i fokus inom upplevelseindustrin idag, vilket man även märker av mer eller mindre hos informanterna och att ?shopping har blivit mer som en upplevelse?, än att bara gå runt och kolla i butiker. Slutsatsen av denna studie är att de tre butikscheferna samt centrumledaren i denna studie hade mer eller mindre insett relevansen av upplevelsehandel samt märkt varför upplevelseperspektiv är i starkt fokus idag.Uppsatsens nyckelordUpplevelse, värdeskapande, upplevelsehandel.

Författare

Johanna Liikamaa

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..