Upplevd inre motivation hos vuxna vid utbildning
Idén om livslångt lärande uppstod under början av 1960-talet. Tanken har
utvecklats och integrerats i samhället i takt med den kunskapsmässiga och
teknologiska utvecklingen. Arbetskraftens kompetens i form av
intellektuellt kapital värdesätts allt mer och utbildning blir till ett
nödvändigt instrument för att uppnå kompetens inom arbetslivet.
Produktiviteten i arbetssammanhang kan dock påverkas negativt av att
arbetskraftens intressen och inre motivation inte tas i beaktande i
utbildningen. Syftet med denna undersökning var att undersöka huruvida den
inre motivationen skiljer sig åt mellan olika grupper av vuxenstuderande,
om externa belöningar påverkar valet att påbörja utbildning och om detta
har en negativ inverkan på motivationen. En kvalitativ undersökning
genomfördes med åtta respondenter. Hälften av dessa var arbetstagare som
genomgått en arbetsplatsutbildning och den andra hälften bestod av
studerande vid ett utbildningsprogram vid Luleå tekniska universitet.
Resultaten av undersökningen visade att motivationen hos de som genomgick
en arbetsplatsutbildning var av en yttre art och att dessas motivation
påverkades positivt av externa belöningar. Motivationen hos de som läste
vid ett utbildningsprogram vid universitetet var av en inre art och dessas
motivation var inte beroende av externa belöningar.