Sök:

Upplevd inre motivation hos vuxna vid utbildning


Idén om livslångt lärande uppstod under början av 1960-talet. Tanken har utvecklats och integrerats i samhället i takt med den kunskapsmässiga och teknologiska utvecklingen. Arbetskraftens kompetens i form av intellektuellt kapital värdesätts allt mer och utbildning blir till ett nödvändigt instrument för att uppnå kompetens inom arbetslivet. Produktiviteten i arbetssammanhang kan dock påverkas negativt av att arbetskraftens intressen och inre motivation inte tas i beaktande i utbildningen. Syftet med denna undersökning var att undersöka huruvida den inre motivationen skiljer sig åt mellan olika grupper av vuxenstuderande, om externa belöningar påverkar valet att påbörja utbildning och om detta har en negativ inverkan på motivationen. En kvalitativ undersökning genomfördes med åtta respondenter. Hälften av dessa var arbetstagare som genomgått en arbetsplatsutbildning och den andra hälften bestod av studerande vid ett utbildningsprogram vid Luleå tekniska universitet. Resultaten av undersökningen visade att motivationen hos de som genomgick en arbetsplatsutbildning var av en yttre art och att dessas motivation påverkades positivt av externa belöningar. Motivationen hos de som läste vid ett utbildningsprogram vid universitetet var av en inre art och dessas motivation var inte beroende av externa belöningar.

Författare

Sanna Lohilahti

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Arbetsvetenskap/Teknisk Psykologi

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..