Sök:

Uppleva och göra

en studie i att förbättra förståelsen för
fotosyntesen genom ett dramatiserande lärande


Syftet med vårt arbete var att undersöka om vi kunde förbättra elevernas förståelse för fotosyntesen genom ett dramatiserande lärande. Den praktiska delen av arbetet omfattade sex veckor och utfördes i Piteå Kommun i två sjätteklasser, en test- och en kontrollklass. Totalt deltog 52 elever i undersökningen. Bägge klasserna fick ett varierat arbetssätt. Testklassen har, förutom detta , fått genomföra ett drama i ämnet. Eleverna har stimulerats till att använda olika sinnen och fått formulera sina tankar och vi har mött dem i ett didaktiskt reflekterande. Vårt arbete är en jämförande studie med både kvalitativt och kvantitativa aspekter. Vi har använt oss av tre olika undersökningsinstrument, enkäter, loggböcker och observationer. Resultatet visar att förståelsen för fotosyntesen har förbättrats, framför allt i testklassen som fick uppleva och göra dramat.

Författare

Maria Lundgren Lena Wiksten Anna-Lena Öström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..