Sök:

Ungdomars uppfattningar om sömnens betydelse i vardagen - en kvalitativ intervjustudie


Introduktion: Det finns kunskap om ungdomars sömnbehov. Tidigare forskning visar att hälsokonsekvenser kan uppstå om sömnbehoven inte tillfredställs. I en dialog med skolsköterskan har ungdomar en möjlighet att samtala om levnadsvanor såsom sömn. Ungdomars syn på sin sömn och upplevelser av dess påverkan i vardagslivet kan komma att bidra till ny kunskap. Denna kunskap kan ge skolsköterskan en ökad förståelse för hur ungdomar uppfattar sammanhanget och ge en värdefull riktning på hur och var hälsosamma insatser bör initieras. Syfte: Att beskriva ungdomars uppfattningar om sömnens betydelse i deras vardagsliv. Metod: En pilotstudie har genomförts med kvalitativ metod. Fyra intervjuer, med två flickor och två pojkar 15 år, genomfördes med semistrukturerade frågor. Dessa analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Två kategorier framkom vid analysen; sömn ger återhämtning och att åsidosätta sömnbehovet. I resultatet framkom att ungdomarna upplevde att sömnen ger energi för att orka med vardagen. Ungdomarna beskrev att de ibland sover för lite och de förklarade att de kan sova ikapp en annan gång. De upplevde att de klarade av vardagen trots lite sömn. Diskussion: Ungdomarna ger en motsägelsefull bild av hur betydelsefull sömnen är i vardagen. De känner att en god natts sömn ger återhämtning samtidigt som de anser att de klarar sig på lite sömn och prioriterar annat. De inser att de har ett eget ansvar men det uppstår ibland en obalans mellan ansvar och handling. Detta kan förstås utifrån den utvecklingsfas och förändringsprocess som ungdomar befinner sig i. De är i en övergångsprocess från att vara barn till att bli vuxen. Slutsats: Ungdomarna har en splittrad uppfattning om sömnens betydelse i deras vardagsliv. Det är viktigt att skolsköterskan genom en dialog stödjer ungdomarna så att de hittar en balans i sin vardag.

Författare

Sandra Dellgård Jenny Ödquist Pettersson

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..