Sök:

Ungdomars identitetsskapande

i förhållande till skolidrotten


Syftet med min undersökning är att studera ungdomars identitetsskapande med fokus på skolidrotten, med hjälp av teorier om gymnastikens uppkomst, utvecklingen och synen på kroppen samt sex intervjuer med ungdomar i tredje året på gymnasiet. I början av 1900- talet var den stela och mekaniska Linggymnastiken som gällde i Sverige och som dessutom var utformad för män. Med kvinnornas inträde förändrades rörelserna till att anpassas efter kroppen med mjukhet och estetik. I och med namnbytet till idrott och hälsa skrevs det in i läroplanen att fokuset för att främja hälsa skulle lyftas fram och inte bara handla om fysisk aktivitet. Inom skolans värld är idrotten något som berör alla, antingen på ett bra eller dåligt sätt. I utförandet av mina intervjuer fokuserade jag på hur skolidrotten påverkar ungdomars identitetsskapande, när det gäller synen på kroppen och utseendet samt hur ungdomarna ser på sig själv och andra. Idealtypen för ungdomarna var smala tjejer och vältränade killar och genom sitt utseende visar man också upp sin identitet. Det visade sig att utseende och synen på kroppen hade stor betydelse för ungdomarna när det gällde fysisk aktivitet och därför var de mån om att träna för att hålla sig i form nu och för framtiden. Trots detta upplevde eleverna att skolidrotten var likadan som den alltid varit, med mycket bollsporter vilket var lustfyllt och roligt för de manliga eleverna. De flesta av eleverna jag intervjuade utövade fysisk aktivitet på fritiden, men för en tjej hade skador gjort att hon inte kunde träna det hon ville och därmed hade hon förlorat en del av sin identitet som idrottskvinna.

Författare

Matilda Lundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..