Sök:

Ungdomar med astma

En beskrivning av vardagen i skolan


Ungdomar påverkas av astma på flera olika sätt; de har en högre skolfrånvaro än andra och är begränsade i sina fysiska aktiviteter, vilket påverkar skolgången. Syfte: Att beskriva hur astma påverkar ungdomars vardag i skolan, deras fysiska aktivitet och förvärrande faktorer i skolmiljön. Metod: Tvärsnittsdata från OLINs prospektiva barnstudie år 2003 har analyserats med en kvantitativ ansats. Deltagarna var 270 ungdomar med astma i årskurs 8-9. Resultat: Astman påverkade vardagen i skolan genom att ungdomarna var hemma från skolan, symtomen förvärrades i skolmiljön och de upplevde att deras dagliga aktiviteter påverkades. Fysisk aktivitet ökade astmasymtomen och ungdomarna deltog inte i skolgymnastiken i full omfattning. Flickorna hade ett signifikant lägre deltagande i skolgymnastiken. Ungdomarna ansåg att de hade sämre ork än sina jämnåriga kamrater. Många faktorer som försämrade astman kunde härröras till skolans miljö såsom dålig luft, dåligt städat och mögel. För att underlätta vardagen i skolan för ungdomar med astma bör skolsköterskans förbättringsarbete innehålla årliga allergironder, utveckling av individuella handlingsplaner samt utbildning av skolpersonal.

Författare

Elisabeth Dahlberg Karin Zandrén

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..