Sök:

Undervisning i dans

en intervjustudie om danslärares metoder


Detta examensarbete är en studie om danslärares val av undervisningsmetoder och hur dessa kan förändras. Syftet med undersökningen var att synliggöra hur danslärare förändrar sitt sätt att undervisa beroende av hur undervisningsgruppen ser ut, elevernas ålder samt hur danserfarna eleverna är. Uppsatsen behandlar danslärares tankar om val kring olika undervisningsmetoder. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med verksamma danslärare. Litteraturen behandlar förklaringar av dansläraryrket, vilka och hur olika institutioner styr danslärarens arbete och förklaringar av undervisningsmetoder för danslärare. Litteraturen visar på den komplexitet som dansläraryrket står inför. Resultatet pekar mot att danslärarnas val av undervisningsmetod berodde på: grupp, ålder, danserfarenhet, typ av danslärartjänst, syftet med lektionen och vilka individer som var i gruppen. Danslärartjänstens uppdrag styrdes utifrån de institutionella krav som tjänsten krävde, oavsett om danslärarna arbetade med skapande skola projekt, frivilligverksamhet på kulturskola eller undervisade på gymnasieskolan.

Författare

Ronja Niklasson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..