Sök:

UTOMHUSPEDAGOGIK - UTAN PROBLEM?


Utomhuspedagogik är en pedagogik som har blivit aktuell under de senaste åren. Media ochannan litteratur ger en positiv bild av utomhuspedagogik men den används inte i någon störreutsträckning på skolorna idag. Syftet med studien är att undersöka vad som motiverar delärare som använder sig av utomhuspedagogik, vad det finns för svårigheter och problem medmetoden och hur pedagogen kan lösa dessa svårigheter. Studien genomförs med hjälp avkvalitativa semistrukturerade intervjuer av åtta pedagoger som använder sig avutomhuspedagogik. I resultatet framgår det att det som motiverar pedagogerna är framföralltatt de ser förbättringar hos eleverna när det gäller samarbete och koncentrationen. Desvårigheter som är vanligast bland pedagogerna är brist på kunskap om utomhuspedagogik,brist på tid till planering och för lite pedagoger. Pedagogerna är överens om att det behövsutbildning kring utomhuspedagogik. Skolorna behöver också avsätta mer tid till planering förpedagogerna. Resultatet visar också att det är en pedagogik som passar många elever, menliksom traditionell undervisning passar den inte alla elever.

Författare

Matilda Bohnstedt Emelie Eliason

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..