Sök:

Tysk skolgrammatik - nytta, nöje eller ett nödvändigt ont?

Om elever och lärares motivation till grammatikundervisningen i gymnasieskolan


Denna studie baserar sig på det faktum att Läroplanen för de frivilliga skolformerna (Lpf94) slår fast att skolan i allmänhet och de utbildade lärarna i synnerhet ska arbeta för att alla elever ska stimuleras till att utifrån sina förutsättningar och behov få vidareutvecklas i sitt lärande. I detta arbete spelar elevers motivation en avgörande roll. Syftet med studien består i att beskriva lärare och elevers motivation vad gäller grammatik och grammatikundervisning i tyska samt att ge en förståelse för relationer däremellan. Studien innefattar både en enkät-undersökning, som besvarats av elever vid en gymnasieskola i en kommun i Norrbotten, och en kvalitativ undersökning, där fyra gymnasielärare i tyska tillfrågats. Lärarenkäten har utförts och analyserats med hjälp av metoden self report. Resultatet av studien visar att det föreligger stora skillnader mellan de tillfrågade eleverna och lärarnas syn på grammatik och att intresset för ämnet är betydligt lägre hos elevgrupperna. Faktorer som framstår som viktiga för motiva-tionen är känslan av en praktisk användning av de förvärvade kunskaperna, upplevelsen av progression och framgång i det egna lärandet och positiva förväntningar från pedagogernas sida. Här upplevs stora brister. Avgörande för diskrepansen tycks vara att eleverna ej känner till målen för undervisningen, att grammatikkunskaper upplevs som sekundära i förhållande till exempelvis ett gott ordförråd, att undervisningen upplevs som omodern och enformig samt att eleverna ej känner sig delaktiga i undervisningens innehåll och utformning.

Författare

Malin Karlsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..