Sök:

Sökresultat:

250 Uppsatser om Mjukvara - Sida 1 av 17

Mjukvara som hanterar kommunikation mot mjukvara i en dataloggningsenhet

I detta projekt har Mjukvara till en dator utvecklats, denna Mjukvara är en prototyp för hur funktionaliteten i en framtida handhållen enhet för kommunikation mot LoggerReadOut-programmet bör se ut, samt eftersträvas vid vidareutveckling. Under projektets gång har dels utveckling av en Android applikation i programmeringsspråket Java och utvecklingsmiljön Eclipse genomförts. Programmeringen av applikationen för Android har kommit att revideras till utveckling av Mjukvara i programmeringsspråket Python. Den Mjukvara som utvecklas i Python utvecklas för att verka som en prototyp på funktionalitet bör se ut i en applikation för Android som detta projekt kan stå som bas för.Det program som skapats, smartDustHandheldUnit, hanterar kommunikationen med LoggerReadOut-programmet och mellan dessa två program kan auktoriserad anslutning etableras, data och information kan hämtas samt så kan anslutningen som skapats stängas ned. Utöver detta hanterar programmet upp- samt nedladdning till och från två .php-sidor anpassade för ändamålet.

Mobiltelefoni för synskadade - ur ett användarperspektiv

Mobiltelefoni är ett ständigt ämne då det hela tiden sker utvecklingar. Dock finns det en gruppsom inte har lika stort deltagande i detta område som andra. Dessa personer är synskadade på olika nivåer. Vi har i denna uppsats studerat hård- och mjukvaror för synskadade inom mobiltelefoni ur en användares perspektiv. Vi har ställt frågan:?Vilka särskilda behov gällande mobiltelefoni har synskadade användare och hur kan dessa omsättas i hårdvara och Mjukvara??Vi har genom telefonintervjuer identifierat åtta användares behov av hård- och Mjukvara för synskadade för att kunna ge förslag på en anpassad hårdvara samt en förbättring av en Mjukvara.

Införande av objektorienterade mönster för ökad förändringsbarhet i mjukvarusystem

Objektorienterade mönster och omkonstruktion är två olika designstrategier som har ett gemensamt mål: att göra mjukvarusystem mer förändringsbara och mindre komplexa. Mönster tillämpas för att förebygga utvecklingen av komplexitet i Mjukvara. Omkonstruktioner görs för att reducera komplexitet som redan uppstått i Mjukvarans inre struktur. Denna rapport identifierar fyra grundläggande strukturproblem som gör Mjukvara onödigt komplex och svår att förändra: duplicerad kod, villkorslogik, långa metoder och bristande inkapsling. Rapporten visar hur objektorienterade mönster kan införas i Mjukvara genom omkonstruktion och göra Mjukvara mer förändringsbar genom att reducera de fyra nämnda strukturproblemen.

Automatiserande testverktygs påverkan på utvecklingen av mjukvara

De senaste åren har det skett en utveckling av verktyg i form av Mjukvara som automatiserar testning och som utlovar att de kan förbättra kvaliteten på testningen av Mjukvara och spara resurser. Trots detta är det få företag som använder sig av denna nya teknik. En orsak till att företag är avvaktande till automatiserande testverktyg är de krav som ett sådant verktyg kan tänkas ställa på utvecklingen av den Mjukvara man vill testa och att dessa krav påverkar flexibiliteten i mjukvaruutvecklingen negativt. I denna rapport har vi försökt identifiera krav som automatiserande testverktyg ställer på mjukvaruutvecklingsmetoden. Vi vill också visa på tekniker för att implementera dessa verktyg på ett sätt som inte påverkar flexibiliteten i testningen negativt.

Öppen MjukvaruMigration : En studie om för- och nackdelar med en migration till öppen mjukvara

Denna uppsats behandlar en undersökning som gjordes efter det att en gymnasieskola i Örebro migrerat från Microsoft Office till Open Office. I studien undersöktes vilka för och nackdelar som lärare upplevde efter migrationen samt vilka problem som uppstod då öppen Mjukvara används i en miljö som är dominerad av proprietär Mjukvara.Det tillvägagångssätt vi valt är en metodtriangulering där vi samlat in data med hjälp av tre olika insamlingsmetoder, en litteraturstudie, kvalitativa intervjuer och en kvantitativ enkät. Dessa insamlingsmetoder utformades så att litteraturstudien var av bredare karaktär och leder till att intervjuerna blir av mer specifik karaktär som i sin tur ger oss kvantitativa frågor till enkäten.Det vi funnit under arbetets gång är att migrationen lett till interoperabilitetsproblem med existerande proprietära system och även att filer tolkats olika av de båda kontorspaketen. Lärarna såg större skillnader mellan de båda kontorspaketen är vad skolan och kommunen förutsett och tyckte att de mer avancerade funktionerna är svårare att använda i Open Office vi har även sett en efterfrågan utbildning..

Design och implementation av webbenkäter : kvalitet, svarsfrekvens och underhåll

En webbapplikation för analys och administration av webbenkäter har designats och implementerats. Dess syfte är att maximera svarskvalitet och svarsfrekvens samt att vara underhållbar. Uppdragsgivaren Ericsson Linköping har utfärdat kravspecifikationen för applikationen. Hänsyn har tagits till aspekterna webbenkätdesign och under-hållbarhet av Mjukvara. Underhållbarhetsmodeller för Mjukvara med tillhörande metriker, samt designmodeller och rekommendationer för webbenkäter har studerats.

En fallstudie om kvalitetsfrämjande

Domain Driven Design (DDD) är en filosofi som kan användas ihop med olika systemutvecklingsmetoder. Det centrala i DDD är problemområdet. Förutom att problemområdet skall vara i fokus så är DDD uppbyggt på en samling rekommenderade tillvägagångssätt som tillsammans gör det lättare att lyckas med ett systemutvecklingsprojekt. Dessa tillvägagångssätt skall förutom att göra det lättare att lyckas med projektet även öka kvaliteten på resultatet. Syftet med studien var att undersöka om kvaliteten på Mjukvara kan förbättras genom att använda DDD.

Datorassistans vid lyrikskrivande

Datorer och kultur är två saker som inte beblandas i särskiltstor utsträckning. Det blir dock mer och mer vanligt attmusik skapas digitalt med hjälp av en dator. Olika typerav lyrik är dock någonting som fortfarande görs för handoch ?från hjärtat?. I denna studie undersöks frågan om detär möjligt att ta hjälp av en dator för att skriva en mjukkonstform så som poesi och låttexter.I studien utvecklas en Mjukvara för att assistera vid lyrikskrivande.Denna hjälper till med att generera text ochförsöker känna av sammanhang.

Risker vid implementering av mjukvara som en molntjänst: Hur kan företag anpassa sig till dem?

Syftet med denna uppsats är att få kännedom om vilka säkerhetsrisker som skulle kunna uppkomma vid en övergång till nyttjande av Mjukvara som en molntjänst. Fokus ligger på de säkerhetsrisker som kan uppstå för klienten och inte molnleverantören. Uppsatsen är en litteraturstudie där ett specifikt fall studeras, företaget PostNord. Datainsamlingen är uppdelad i två delar, den ena är en litteraturstudie gjord med hjälp av ENISAs kategorisering av risker och den andra är intervjuer hos PostNord. Alstret ur litteraturstudien visar risker som kan inträffa vid användning av molntjänster samt hur de kan hanteras.

Webbapplikationer, från fristående kod till implementering av ett ramverk - En studie om vilka komplikationer som kan uppstå när applikationer baserad på fristående kod ska överföras till lämpligt ramverk

Bakgrunden till denna uppsats rör underhåll av Mjukvara vilket tar mycket resurser i förhållande till de som används under utvecklingen av ny Mjukvara. För att på ett effektivare sätt utveckla och underhålla Mjukvara har olika typer av ramverk utvecklats. Det intressanta är om dessa ramverk även kan vara fördelaktiga att använda för redan utvecklade applikationer skrivna i fristående kod. Detta har testats genom att överföra en redan fungerande webbapplikation skriven i fristående kod till ett lämpligt ramverk. Syftet med uppsatsen är att belysa eventuella komplikationer som kan komma att uppstå när en webbapplikation där befintlig Mjukvara kan anses rimlig att överföra till ett passande ramverk.

Incitament i form av mjukvara

Denna uppsats behandlar en ny typ av incitament för användning i företags belöningssystem. Denna nya typ av belöningar innefattar incitament i form av Mjukvara. Med andra ord behandlar studien tanken kring en applikation genom vilken arbetsgivaren belönar den anställde med belöningar i form av, för den anställde, statusladdade symboler eller funktioner på den anställdes arbetsstation. Då denna idé, vad vi vet, inte har behandlats tidigare inriktar vi oss på att undersöka vad olika representanter på företag anser om idén. Vi har också till syfte att ta reda på om de anställda upplever att det redan existerar statussymboler i form av Mjukvara.

Konstruktion av hård- och mjukvara för uppdaterad valsklocka

Detta examensarbete är framtaget av SSAB:s ingenjörer i fabriken SSAB Oxelösund. Uppdraget består i att konstruera en ny hård- och Mjukvara för en befintlig valsningsklocka.Examensarbetet består av flera delar, där den första delen är att konstruera och välja komponenter till en prototyp av ny hårdvara till klockan. När delarna är valda kommer dem att testas med ett laborationskort med den valda processorn för att utvärdera att delarna är kompatibla innan den slutliga hårdvaran beställs.Den andra består i att programmera Mjukvara till processorn som kommer att vara kärnan till klockan. Processorn kommer att styra samt beräkna alla in- och utsignaler till alla komponenter som finns i klockan.Den tredje och avslutande delen består av konstruera den slutgiltiga produkten med hjälp av CAD-verktyg. En layout med alla valda komponenter produceras.Tanken med projektet är att man ska uppdatera äldre komponenter till nyare som är lättillgängligare att införskaffa.

Interndebitering av immateriella tillgångar med fokus på mjukvara och varumärke : En fallstudie av ett spelföretag

Denna uppsats handlar om internprissättning av immateriella tillgångar/rättigheter, med fokus på Mjukvara och varumärke. En fallstudie gjordes i ett spelbolag som visade att det är svårt att hitta en internprissättning metod som återspeglar en rättvis fördelning av intäkter mellan företagets olika bolag. Ersättning av den här sortens transaktioner mellan närstående bolag kallas royalty.Vår studie visar på brister i instruktionerna för armlängdsprincipen och den svåra jämförelsen av interna priser i förhållande till den externa marknaden. IP som Mjukvara och varumärke består oftast av mer än bara en produkt utan är snarare en kombination av tjänster och produkter. Att därför hitta en jämförbar okontrollerad transaktion i den externa marknaden är mer eller mindre omöjligt.Lösning på detta problem finns i analyser som; funktionell analys, jämförbarhetsanalys och värderingsmetoder.

Nästa generations handterminal för underhållspersonal:
utveckling av demonstrationsplattform

Syftet med detta arbete är att upprätta en demonstrationsplattform för Vattenfall vattenkraft ABs tillsyns- och kontrollarbete i vattenkraftstationer. Detta i form av en handdator med tillhörande Mjukvara. Denna handdator ska påvisa möjligheterna med moderna handterminaler och innehålla utökad funktionalitet gentemot den nuvarande handterminallösningen. En fördjupad förundersökning av passande Mjukvara och hårdvara genomfördes. Arbetet inriktade sig sedan på att utöka, med extra funktionalitet, och anpassa en befintlig programvara (Blå Coordinator).

Mjukvarutestning: gör man som man ska eller gör man som man vill?

En ökad efterfrågan på mjukvaruprodukter har medfört att antalet tillverkare av Mjukvara ökat under senare år. Som en följd av detta har konkurrensen inom branschen ökat. Tillverkarna vill snabbt komma ut med sina produkter på marknaden vilket har medfört kortare utvecklingstider. Detta påverkar hela utvecklingsprocessen och även testningen av Mjukvaran. Dessutom har Mjukvaran blivit allt mera komplex vilket ytterligare ökar behovet av testning.

1 Nästa sida ->