Sök:

Tro kan förflytta berg

En studie i hur gitarrpedagoger kan arbeta för att stärka sina elevers tilltro till den egna förmågan


Denna studie undersöker hur gitarrpedagoger kan arbeta för att stärka sina gitarrelevers tilltro till den egna förmågan att kunna spela gitarr. Jag har valt att använda mig av kvalitativa intervjuer som metod och jag har intervjuat både lärare och elever för att uppsatsen ska innehålla både ett lärar- och elevperspektiv. Jag har använt mig av ett antal begrepp som enligt Albert Bandura (1997) påverkar individens tilltro till den egna förmågan. Dessa begrepp är: Reflektion, Tidigare framgångar (Mastery Experience), Positiv feedback (Verbal Persuasion), Trygghet (Psychological and affective states) och (Bandura, 1997). Det framgår utifrån lärarinformanternas intervjuer att elevernas förmåga att reflektera, se att de har utvecklats och tryggheten på lektionerna är viktiga faktorer för att stärka elevernas tilltro. I praktiken betyder det att pedagogerna ger eleverna en känsla av att de kan spela gitarr, möjlighet att se den egna utvecklingen samt en trygghet under gitarrlektionerna. Utifrån elevinformanternas svar visar det sig att de har en viss vana att reflektera över sitt lärande och sin förmåga. Eleverna berättar även att de upplever att de har en god relation till sin lärare vilket antyder att de känner sig trygga. Känslan av att de kan spela gitarr var olika beroende på vilken del i gitarrspelet vi pratade om, elevinformanterna visade tendenser till att ha en högre tilltro till den egna förmågan till saker som de hade framgångsrika erfarenheter av. I diskussionen framkommer det att elevernas egna reflektioner kring sina prestationer kan vara en öppning för lärarna att identifiera de elever som har en låg tilltro till den egna förmågan. Reflektion kan även hjälpa eleverna att se sin egen utveckling vilket i sin tur kan öka elevernas tilltro till den egna förmågan. Positiv feedback skulle kunna hjälpa eleverna att tro på sin egen förmåga. Tryggheten på lektionerna visar sig vara en viktig del om eleverna skall våga utmana sig själva och på så sätt utvecklas i sitt musicerande. Utmaningarna bör vara anpassade till elevens förmåga och samtidigt fordra att eleven anstränger sig för att klara av uppgiften. Om eleverna har klarat av en uppgift genom en ansträngning kan deras tilltro till den egna förmågan att klara av liknande uppgifter öka.

Författare

Magdalena Bergqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..