Sök:

Sökresultat:

397 Uppsatser om Trender - Sida 1 av 27

Reklam och trender - en studie i hur trender påverkar och kan utnyttjas i reklam

Vi har funnit att makroTrender har en mindre direkt påverkan på den direkta utformningen av och innehållet i reklam. Samtidigt har vi funnit att mikroTrender oftare kan utnyttjas mer konkret i reklam. Att använda sig av trendriktig reklam är ett strategiskt val beroende på om annonsören vill vara trendsättare eller efterföljare. Trender kan användas i reklam som koder för att bättre nå den avsedda målgruppen..

Trender för livsstilsprodukter

Efter att ha sett Trender komma och gå, vissa som hänger kvar länge och andra som försvinner lika snabbt som de kom, började vi fundera på hur Trenderna egentligen skapas och vilka faktorer som påverkar deras uppgång och fall. Genom framförallt intervjuer med personer som aktivt arbetar med Trender har vi försökt finna klarhet i detta och presenterar resultatet i följande uppsats..

Sociala trender och vardagsteorier - en illustration av informationsflödet rörande amning ur tre unga mammors perspektiv

Sociala Trender är föremål för ständigt debatt i såväl media som människor emellan. Men hur förhåller vi oss till Trender? Hur behandlar vi, som vardagsmänniskor, den informationsström vi konfronteras med? Det övergripande syftet med denna studie är att illustrera hur tre unga nyblivna mammor söker, hanterar och värderar informationsflödet om amning. Studiens analys görs med utgångspunkt från det sociologiska begreppet social reflexivitet för att ur detta perspektiv illustrera hur värderingar skapas i interaktion och reflektion. Resultatet visar att internet är den primära källan till information för de unga mammorna.

Trender inom Business Intelligence

Business Intelligence har under de senaste åren vuxit starkare fram och innefattar nu en hel yrkesroll i gränslandet mellan teknik och företagsekonomi. Detta syns framförallt inom det företagsekonomiska området och särskilt inom ekonomistyrningen. Denna uppsats försöker besvara frågorna ?Hur har utveckling upp till idag av Business Intelligence sett ut?? och ?Vilka Trender finns idag inom Business Intelligence ur ett företagsekonomiskt perspektiv??. Uppsatsen behandlar inte något specifikt verktyg eller systemleverantör utan har som utgångspunkt att undersöka Trender inom floran av systemverktyg utan att för den sakens skull gå in på någon specifik lösning.

Med tidsandan som råvara : - så produceras en trend

Frågorna är många när det kommer till att förstå uppkomsten av Trender i vårt samhälle. Trender kan antas påverka individers konsumtionsbeteende samt öppna upp nya marknader för företag att etablera sig på. Således borde det finnas ett intresse hos organisationer att på något sätt kunna påverka utvecklandet av nya Trender. En utgångspunkt är att anta att det finns "trendsättare" som avsiktligt är med och bildar Trender, men vilka är då dessa trendsättare? Den centrala forskarfrågan, som uppsatsen ämnar svara på är; Hur uppstår och skapas Trender? Syftet är att undersöka huruvida det finns en medveten trendproduktion eller om det är så att Trender uppstår på ett spontant sätt.

Trender inom Business Intelligence

Business Intelligence har under de senaste åren vuxit starkare fram och innefattar nu en hel yrkesroll i gränslandet mellan teknik och företagsekonomi. Detta syns framförallt inom det företagsekonomiska området och särskilt inom ekonomistyrningen. Denna uppsats försöker besvara frågorna ?Hur har utveckling upp till idag av Business Intelligence sett ut?? och ?Vilka Trender finns idag inom Business Intelligence ur ett företagsekonomiskt perspektiv??. Uppsatsen behandlar inte något specifikt verktyg eller systemleverantör utan har som utgångspunkt att undersöka Trender inom floran av systemverktyg utan att för den sakens skull gå in på någon specifik lösning. Business Intelligence historia summeras upp utifrån 60-talet fram till idag och ett antal Trender presenteras i punktform.

Utvecklingen av sinnesmarknadsföring och dess trender

Syftet med vår studie är att skapa ett större perspektiv och att bidra till forskningsområdet kring sinnesmarknadsföring och dess utveckling genom att belysa en ämnesexperts perspektiv. Studien bygger på en kvalitativ metod med semistrukturerad intervju med färgexperten Per Nimer. Resultat: Trender har existerat och påverkat oss i årtionden. Trendutvecklingen påverkas genom skeenden i samhället vilka avspeglas i psykosociala och demografiska aspekter hos individer. Färger har olika betydelser beroende på i vilken kontext de figurerar i.

Surfa på den tredje vågen : ? svenska mode- och livsstilsföretags förmåga att fånga trender

Problemformulering: Vi lever i ett samhälle som präglas av digitalisering och som i ochmed det är i ständig utveckling. Trender kommer och går påmarknaden vilket innebär många förändringar som företag måsteta i beaktning. Ett företag som stannar upp i sin utveckling ersättssnabbt av ett nytt företag och riskerar att försvinna frånmarknaden.Syfte: Syftet med uppsatsen är att klargöra användandet avmarknadsstrategier för anpassning till olika Trender inom modeochlivsstilsbranschen. Som grund för detta avser vi att analyserabetydelsen av olika Trender och tredje vågen samt kopplingendäremellan.Metod: Uppsatsen bygger på en induktiv ansats där vi använt oss av enkvalitativmetod vilket innebär att vi använt oss av en ostruktureradintervjuguide när vi intervjuat sex utvalda respondenter.Referensram: Uppsatsen betonar den tredje vågen, Trender samtmarknadsstrategier, detta är de områdena som vi finner intressantaoch relevanta att undersöka för att få ett så givande resultat sommöjligt i vår forskningsfråga.Slutsats: Vi tycker oss ha kunnat urskilja att svenska mode- ochlivsstilsföretag inte gör några större åtgärder för att förutspå nyamarknadsTrender. Sverige är en homogen marknad vilket innebäratt det är svårt för företag att vara trendskapare eftersom enhomogen marknad oftast väntar med att ta efter en trend tills denär erkänd.

Webbshop för optik : En förstudie: Vikten av användbarhet och aktuella trender inom e-handel

Marknaden inom e-handel drivs till stor del av aktuella Trender, vilka är med och utmanar både marknaden och företagen. Trender i sin tur drivs framåt av dagens teknologi som hela tiden utvecklas. För att ett företag ska kunna överleva på marknaden är det viktigt att hålla jämna steg med Trenderna och teknologin. Det är inte bara marknaden som ställer högre krav på företagen och deras tjänster.  Konsumenter är snabba med att uppfatta de nya Trenderna och teknologier, och ser det som en självklarhet att företag ska omfamna dessa och implementera dem i tjänsterna. Marknadens nya standarder leder till högre krav och förväntningar hos konsumenterna.

Trender i upplevelseindustrin; Hur de uppkommer samt vilken effekt de har på turismutvecklingen

Föreliggande studie har som syfte att undersöka hur Trender i turismindustrin uppkommer samt vilka drivkrafter det är som styr huruvida Trender får stark genomslagskraft eller ej.Inom turismindustrin, liksom i andra näringar, kan vi finna Trender. Dessa Trender styr utvecklingen av turismen, samtidigt som de till stor del även styr konsumtionsbeteende. Genom att vara medveten om vilka drivkrafter i samhället det är som styr utvecklingen av Trender skapas även en möjlighet att förutspå hur turismutvecklingen möjligtvis kan komma att se ut på lång sikt och därmed skapa sig ett försprång i egenskap av turismutvecklare, alternativt vara i framkant och leda utvecklingen.Tidigare forskning är framför allt på engelska och till största del endast tillgänglig via artikeldatabaser. Jag hoppas därmed kunna frigöra kunskapskapital så att det blir tillgängligt för allmänheten. Teorin visar att de drivkrafter som ger upphov till och styr utvecklingen av Trender är teknologi, demografi, politisk situation, ekonomi, miljömedvetenhet, och sociologiska faktorer.Intervjuobjekten är subjektivt handplockade genom stratifierat urval.

"Socialstyrelsen rekommenderar" : En undersökning om samspelet mellan reklam och samhälle

Uppsatsen beskriver hur samhällets ekonomiska och kulturella situation påverkar reklamens utformning. Utgångspunkten i arbetet är samspelet mellan samhällets situation och reklamens utformning och omfattar åren 1960 till 2005. Vi har funnit olika företeelser som kan kallas Trender i samhällets ekonomiska och kulturella situation som till viss del kan kopplas till de Trender som iakttagits i reklamen. Vi har även sett Trender i reklamen som kan sägas ha påverkat samhällets utveckling. Därmed kan vi säga att det finns en påverkan mellan samhällets situation och reklamens utformning.

TRENDENSER -En kvantitativ nulägesanalys av bostadstrender i press och livsstilmagasin

Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Skanskas relation och informationsflöde till pressen ser ut. Samt undersöka vad är det som skrivs om i pressen gällande bostäder och inredning. Finns det någon aktuell trend eller tendens till Trender gällande bostadens olika rum, inredning och/eller miljö i tidningsmaterialet.Frågeställning:   Hur ser Skanskas relation till pressen ut?  Finns det några aktuella Trender i dagsläget gällande bostadens olika rum, inredning, bostadsvariant eller miljö i dagspress och livsstilsmagasin?Metod: Kvalitativ intervju och Kvantitativ innehållsanalys.

Framtidens ballastmarknad

I detta examensarbete har vi utfört en litteraturstudie med syfte att hitta hittills okända eller kommande Trender som kan komma att ha stor påverkan på aktörerna inom ballastmarknaden i framtiden. Vi har funnit ett antal sådana Trender. Vi har också utformat en modell med vars hjälp den långsiktiga tillgången och efterfrågan av ballast inom en specifik region kan undersöks. Examensarbetet har utförts av Ola Larsson och Martin Ljungström vid Luleå tekniska universitet, avdelningen för Geoteknologi, Berganläggningsteknik på uppdrag av byggföretaget Skanska..

Framtidens byggande : En trendanalys av den svenska bostadsmarknaden

Det här examensarbetet handlar om dagens och framtidens byggande av flerbostadshuskomplex. Syftet är att undersöka marknadens Trender i Sverige, för att se vilken nisch byggföretagen bör välja vid byggande av nyproduktion för att bäst kunna locka till sig de åtråvärda kunderna på marknaden.Arbetet inleds med en grundlig genomgång av hur Trender kommit till Sverige genom tiden från utlandet. Därefter följer en utvärdering av olika kommande Trender som är aktuella i utlandet men ännu inte fått någon stor genomslagskraft i Sverige. De Trender som utreds är Avskärmade stadsdelar, Höga hus, Trähus och Passivhus.Vidare gås passivhusen och därmed också miljötrenden igenom ännu grundligare och de olika aktörernas aktivitet inom området i dagsläget undersöks. Olika alternativ för att utveckla dagens miljökoncept föreslås också och även konkreta exempel nämns.Efter detta görs det en parallell med bilindustrin och deras miljöbilskoncept och hur den marknaden har utvecklat sig.

Trender : Som ett verktyg i konkurrensen

SyfteUppsatsen ämnar att analysera och utreda:- sambandet mellan Trender och erbjudande i resebranschen.- hur Trender kan fungera som differentieringsfaktor. MetodVi har i denna uppsats valt att skriva en kvalitativ studie då den ämnar skapa en djupare förståelse för hur företag kan använda Trender för sin positionering på en marknad. Undersökning har kommit att anta en abduktiv karaktär då vi utgår från den teoretiska referensramen som sedan anpassas utifrån empirin. Det empiriska datan är insamlad genom semistrukturerade intervjuer med fem respondenter som verkar inom den svenska resebranschen. SlutsatserI studien har det framkommit att om företag i ett tidigt skede av en trend anpassar sitt erbjudande kan de differentiera sig genom trenden och skapa konkurrensfördelar. Det beror på att om ett företag är först med att ta till sig en trend ökar deras chans att förknippas med trenden i kundernas medvetande. Något annat som framträder i studien är att företagets position kan komma att påverkas negativt om trenden de tagit till sig inte stämmer överens med företagets identitet och kundernas image av varumärket..

1 Nästa sida ->