Sök:

Transportoptimering i dagbrott

En fallstudie vid Boliden i Aitik


Gruvbrytning i dagbrott kräver ofta stora kapitalinvesteringar och för att hålla verksamheten lönsam krävs ofta storskalig drift. Truckar utgör ca 60 % av de totala produktionskostnaderna och det är därför viktigt att de används på ett effektivt så att maximal mängd malm kan produceras. Produktionen i en gruva är dynamisk till följd av att tillgängliga vägar, maskinkapaciteter, tillgängliga bergmassor och bergets egenskaper ofta varierar. Dynamiken och de många variablerna gör det svårt att planera och styra produktionen eftersom vissaplaner, såsom exempelvis fördelning av truckar, ofta måste justeras när förutsättningarna ändras.Syftet med den här studien är att kartlägga materialflödet och produktionsstyrningen i ett dagbrott, samt att identifiera förbättringsförslag.En fallstudie har genomförts vid Boliden Mineral AB (Boliden) i Aitik, Sveriges största dagbrott. Bolidens prioriteringar är att (1) maximera totalt producerad mängd malm, (2) möta de dagliga produktionsmål för malm och gråberg som finns för varje enskilt sprängområde, och (3) minimera produktionskostnaderna. Gruvans brytningssekvens baseras på en produktionsplan och denna görs på både på lång och kort sikt, i flera steg. Den operativa styrningen sker manuellt, genom att varje skift hanterar produktionsstörningar utifrån den erfarenhet och riktlinjer de har.I denna studie har ett balanseringsverktyg tagits fram där användaren anger vilkagrävmaskiner som är placerade på de aktuella brytområdena (salvorna), samt vilka krossar och hur många truckar som är tillgängliga. Med hjälp av linjärprogrammering fördelar verktyget truckarna så att produktionsmålen uppnås, eller alternativt, så att produktionen maximeras. Det Excel-baserade verktyget har en användarvänlig layout och kan användas i realtid eftersom beräkningstiden är mycket kort.Balanseringsverktyget kan även användas för att jämföra vad olika fördelningar av truckar ger för produktionstakt, eftersom användaren kan placera ut truckar manuellt om så önskas. Verktyget är därför ett flexibelt beslutsstöd som gör det lättare att basera beslut på fakta.Boliden rekommenderas att använda ett beslutsstöd vid truckstyrning, såsom det framtagna verktyget. Studien framhåller även vikten av att se gruvan som en helhet när beslut fattas så att underhåll och förbättringsprojekt sker på de kritiska produktionsenheterna, alltså de som för tillfället hindrar produktionsflödet. Därför föreslås Boliden i större utsträckning driva projekt där ledningen och produktionspersonal arbetar tillsammans.

Författare

Josefin Niemi

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..