Sök:

Tipselittränares teorier och didaktik


Det finns ett begränsat utbud med forskning kopplat till hur fotbollstränare tänker kring ochgår tillväga under träningar inte bara i Sverige utan även internationellt. Studierna vi har tittat på är inte samtliga i ämnet men påpekar bristen av intresse att undersöka coachers didaktiska tillvägagångssätt kopplat till teoretiska kunskaper. Uppsatsen har skrivits inom ramen av ett större projekt. Studien är av kvalitativ ansats med utgångspunkt ur Peitersens modell?Metodiska former?. Urvalet i studien består av fyra tipselittränare som har intervjuats inför och filmats under en aktivitet på deras fotbollsanläggning. Syftet med studien var att undersöka fotbollstränares didaktiska tillvägagångssätt i samband med träning.Resultaten tyder på att tränares teorier fokuserar på lagövningar vad gäller sociala former, instruktion för inlärningsformer samt helheten vad gäller inlärningsformer. Videoinspelningarna visar att samtliga social former används ungefär lika mycket, vid handlingsformer finns det en överensstämmelse med teorierna och angående inlärningsformer används det ungefär lika mycket. I diskussionsdelen har vi lyft fram att det finns en given skillnad mellan intervju och video i sociala former då helheten behöver brytas ner till delmoment i den enskilda träningen. Vad gäller handlingsformer är tränarna väldigt aktiva i praktiken. Att det finns en skillnad gentemot intervjuerna är inte konstigt, frågan är snarare, är tränarna för aktiva i praktiken sett till spelarnas bästa? Vid inlärningsformer pratas det merom helhet i intervjuerna än på video, viktig skillnad att kopplingen till helheten ofta saknas i träningen.

Författare

Jonatan Jungmalm Calle Vredin

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..