Tillvaratagandet av handledning och specialpedagogens kompetens - i en kommun
Syftet med studien var att ta reda på hur skolledare i en kommun beskriver och använder
handledning i verksamheten och hur specialpedagogens kunskaper i handledning tillvaratas.
Till grund för studien låg tre frågeställningar vilka var; handledning, hur handledning används
i verksamheten, vilken form av handledning som bedrivs av specialpedagogen.
Studien är en kvalitativ studie som bygger på halvstrukturerade intervjuer med tio skolledare,
vars svar blivit kategoriserade med hänsyn till likheter och olikheter som presenteras i
resultatet.
Resultatet visar att de flesta av skolledarna i kommunen beskriver begreppet handledning som
hjälp, stöd, råd och konsultation. Utifrån deras sätt att beskriva begreppet, menar skolledarna
att handledning används. Likaså att specialpedagogens kompetens i handledning tillvaratas.
Det har även framkommit i studien att en del av skolledarna gärna skulle vilja använda sig av
handledning som en möjlighet för att reflektera över det dagliga arbetet. Skolledarna menar
att handledningen tyvärr inte används i någon större utsträckning som en reflekterande
möjlighet på grund av att pedagogerna visar en motvilja att medverka. Dessutom menar de att
resurserna inte riktigt räcker till.