Sök:

Tid i organisationen Tillit i kommunikationen - en studie om samverkan mellan skola och socialtjänst


Studien syftar till att undersöka på vilket sätt skola och socialtjänst samverkar kring ungdomar. Studiens syfte är även att kartlägga verksamheternas attityder till och erfarenheter av, att samverka med varandra. Med detta som grund vill vi diskutera och lyfta fram vad som motverkar respektive underlättar de olika organisationernas möjlighet att samverka. Studiens frågeställningar är:1. Vilka samverkansformer finns mellan skola och socialtjänst?2. Vilka olika faktorer möjliggör respektive motverkar samverkansarbetet?3. Vilka attityder till att samverka med varandra finns i respektive organisation? Vi har i studien valt att med en kvalitativ ansats inhämta empiriskt material genom intervjuer och fokusgrupper. Intervjupersonerna består av enhetschefer inom socialtjänst och rektorer från högstadieskola. Fokusgruppernas deltagare utgörs av personal från skola och socialtjänst, alla med erfarenhet av samverkansarbete kring ungdomar. De teoretiska perspektiv som använts för att analysera det insamlade och bearbetade materialet, är kommunikationsteori och organisationsteori. I analysen har vi även använt oss av viss relevant tidigare forskning. I resultatet presenteras olika typer av samverkansformer som bedrivs mellan skola och socialtjänst. Resultatet visar även att samverkan mellan skola och socialtjänst i hög grad är beroende av faktorer som bland annat tid, personliga relationer, politiska uppdrag och kommunikation. Även de olika yrkesgruppernas attityder gentemot varandra har stor påverkan på i vilken mån samverkansarbetet fungerar och yrkesgruppernas olika perspektiv kan såväl gynna som försvåra möjligheten att samverka. I diskussionen väljer vi att presentera de infallsvinklar vi funnit särskilt intressanta att reflektera kring. Vi för bland annat en diskussion kring personliga relationer i förhållande till professionalitet.

Författare

Annika Dahlin Emma Gustafson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..