Sök:

Thysells image - en spegelbild av företagets identitet?


Syfte: Syftet med arbetet är att studera Thysells identitet och image för att identifiera eventuella gap i överensstämmelsen mellan dessa begrepp. Vi vill vidare beskriva hur företaget genom positionering kan föra identitet och image närmare varandra. Detta är en förutsättning för att få nöjda och lojala kunder samt förbättra företagets lönsamhet. Metod: Genom att konstruera en lönsamhetskedja, bestående av begreppen identitet, image, kundnöjdhet, kundlojalitet och lönsamhet, gör vi det teoretiskt troligt att god överensstämmelse mellan identitet och image är en viktig del för att ett företag ska kunna öka sin lönsamhet. Vi applicerar kedjans två första begrepp på fallföretaget Thysells. För att samla empiriskt material till vårt arbete har vi intervjuat branschexperter, representanter för och kunder till företaget. De två förstnämnda grupperna undersöks i form av intervjuer och den sistnämnda gruppen genom kund-enkäter. Empirin analyseras därefter utifrån vår teoretiska referensram. Slutsatser: Vi har identifierat brister i överensstämmelsen (gap) mellan Thysells identitet och image vad gäller företagets varumärken, lokal, sortiment och annonsering. Gapens storlek varierar i omfattning, och är dels av karaktären identitet-image-gap, dels interna gap, det vill säga inom identiteten. Pris och service är områden där vi funnit en överensstämmelse mellan identitet och image. En anledning till att gap har identifierats anser vi vara att Thysells är ofokuserade på en rad områden. Företaget har inte en väl definierad målmarknad, något vi anser grundläggande för att kunna rikta annonseringen på ett mer effektivt sätt och på så sätt bygga ett starkt varumärke. Vidare anser vi att Thysells ligger närmast en differentieringsstrategi, men företaget låter inte denna strategi genomsyra företaget fullt ut. Genom att positionera sina resurser på ett mer rättvisande sätt anser vi att detta kommer att leda till nöjdare kunder och i slutändan förbättrad lönsamheten.

Författare

Lena Danielsson Annika Freij Gordana Siljac

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..