Sök:

Tematisk undervisning i förskolan - 5 och 6-åringars erfarenhet av lärande i relation till ett tematiskt arbetssätt


Förskolans läroplan lyfter fram att ett tematiskt arbetssätt är en gynnsam undervisningsform för förskolebarns lärande. I denna studie undersöks förskolebarn och deras perspektiv på lärande genom just denna undervisningsform. Syftet är att undersöka lärande genom tematisk undervisning hos en grupp 5 och 6-åringar i förskolan. Undersökningen är kvalitativ till följd av att avsikten är att få en fördjupad förståelse för lärande genom tematisk undervisning i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten för studien är variationsteori utifrån ett utvecklingspedagogiskt perspektiv. Två analysformer har använts vid bearbetningen av det empiriska materialet, dessa är fenomenografisk analys och kvalitativ innehållsanalys. Resultatet av studien visar att många barn uppfattar att de har inflytande i sitt lärande till följd av att deras frågor och det de är intresserade av att ta reda på är en del i undervisningen. Men det framkommer också att det finns barn som upplever att det är svårt att formulera frågeställningar och att veta vad de är intresserade av att ta reda på i temat. Barnen beskriver att lärande i den tematiska undervisningen sker genom att barn och lärare tillsammans forskar och undersöker temats kunskapsområden. Barnen upplever att det finns olika gynnsamma faktorer som bidrar till deras lärande i tematisk undervisning. Exempel på sådana gynnsamma faktorer är att barnen får ställa hypoteser och pröva dessa, att de samarbetar med andra barn för att finna lösningar samt att får använda olika redskap och uttrycksformer i undervisningen. Det framkommer dock att leken inte är en av dessa uttrycksformer.

Författare

Lena Lyckeståhl

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..