Sök:

Teknik i förskolan - en del av vardagen

Yrkesverksammas uppfattningar om kunskapsområdet teknik


Undersökningens syfte var att utreda hur yrkesverksamma i förskolan uppfattar, förhåller sig till och arbetar med teknik i verksamheten, därav genomfördes kvalitativa intervjuer. Vi ville undersöka om det skapas medvetna didaktiska inlärningstillfällen för barnen i förskolan med fokusering på teknik. Det betraktades som betydelsefullt att förekommande yrkeskategorier i verksamheten deltog i undersökningen eftersom alla verksamma med direkt anknytning till arbetet med barnen ska sträva efter ett arbete med teknik. Skiftande befattningar och studiebakgrund som barnskötare, förskollärare och fritidspedagog ansågs därför av värde för undersökningens generalisering. Detta medförde en sammantagen benämning på respondenterna som yrkesverksamma. Empirin bearbetades och analyserades utifrån en fenomenologisk hermeneutisk forskningsansats. De yrkesverksammas uppfattningar om teknik berörde främst vardagstekniken. Hanterandet av artefakter bar en avgörande roll och blev därmed ett huvudtema i resultatet av undersökningen. Teknik upplevdes som ett stort område av de yrkesverksamma, vilket innebar att de ansåg sig arbeta frekvent med teknik tillsammans med barnen. Tekniskt utövande innefattar, enligt de yrkesverksamma, praktiskt taget allt vi gör i vår vardag. Resultatet för undersökningen visade att detta tekniska utövande främst skedde oreflekterat och omedvetet för de yrkesverksamma såväl som för barnen. Dock benämndes flertal aktiviteter som relaterades till önskan om ett mer medvetet förhållningssätt till vardagsteknik i förskolan.

Författare

Marie Lithner Brännström Ingela Åström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..