Sök:

"Tänk på läsaren!"

En studie av fyra läroböckers skrivdidaktik om genrer, kommunikation och interaktion


Ett problem med elevers skrivande har varit att elever utvecklat ett rituellt skrivande utan kommunikativa intentioner. Eleverna har även haft svårigheter att skapa ett eget innehåll, vilket lett till att elever reproducerat eller plagierat material till sina texter. Till detta kommer undervisningstrend som bygger på tanken att elevers skrivfärdigheter förbättras av att analysera textstrukturer. I studien granskas fyra läroböckers skrivdidaktik med avseende på hur eleverna får stöd i läroböckerna för utveckling av innehåll, kommunikation med andra läsare samt hur den eventuella undervisningen i genrer har utformats. Resultaten visar att tankeskrivande utan tanke på formkrav inte förekommer i läroböckerna. Elevernas texter används inte heller som underlag för i att lyfta fram olika perspektiv i muntliga samtal mellan eleverna. Med tanke på elevers behov att utveckla innehåll och utveckla sin förmåga att kommunicera med läsare, menar jag att läroböckernas didaktik är problematisk. Uppgifterna i läroböckerna är vidare ofta fiktiva; det finns få skrivuppgifter som riktar sig till verkliga läsare. Läroböckerna lägger också (med ett undantag) ingen eller liten vikt på att eleverna ger respons på varandras texter. Detta menar jag, visar på samma problem, med läroböcker som inte ger stöd för eleverna att skapa mening i sina texter genom interaktion med andra personer. Det saknas stöd för en undervisning som innebär att eleverna får möta verkliga läsare, som kan påverka texters innehåll och form, så att eleverna utvecklar sin förmåga att kommunicera. Tre av läroböckerna bygger på en skrivdidaktik där analys av texters struktur antas främja elevers förmåga att skriva i enlighet med en texttyp eller genre. En svårighet med detta menar jag är hur elever som har svårigheter med att skapa mening i texter, ska få stöd för sin skrivutveckling. Analys av hur texter är uppbyggda förutsätter rimligen redan att elever kan skapa mening om texters innehåll. I annat fall saknar eleven också förutsättningar för att analysera textstrukturer. I studien föreslår jag därför ett alternativt sätt arbeta med texter, där primärt fokus i stället läggs på att skapa mening i texter och utifrån ett sådant arbete, skapa förutsättningar hos eleverna att uppmärksamma vissa genrespecifika drag.

Författare

Anders Burman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..