Sök:

Talsvårigheter

Förskollärares arbetsmetoder


Syftet med denna studie är att få en vidgad förståelse för hur pedagoger i förskolan arbetar med barn som har talsvårigheter. Studien utgår ifrån två frågeställningar, vad innebär talsvårigheter hos barn? och vilka arbetsmetoder använder förskollärare vid talsvårigheter hos barn? Den metod som används för denna studie är kvalitativa intervjuer med fyra verksamma pedagoger inom förskolan. Pedagogerna som deltog i studien arbetar i olika kommuner i Sverige. Det material som intervjuerna gav kunde kodas och kategoriseras i fem olika kategorier. Dessa kategorier tar upp talsvårigheters innebörd, stöd, miljö, arbetsmetoder och föräldrars medverkan. Studiens resultat bidrog till att några slutsatser kunde dras samtidigt som fler frågor väcktes. Den första slutsatsen var att talsvårigheter som ämne är väldigt komplext. Denna komplexitet består av enskilda individers behov och individuella talutveckling. Vidare framkom det att miljön har stor påverkan på barns talutveckling och lärande. Avslutningsvis visade resultatet att pedagoger inom förskolan använder sig av det material som finns inom verksamheten. Om de inte får några andra instruktioner från andra instanser. Det beror bland annat på att det inte verkar finnas några specifika arbetsmetoder för att arbeta med barns talsvårigheter. Efter studiens genomförande framkom det att fortsatt forskning behövs inom ämnet talsvårigheter samt inom de flesta kategorier som framkom i resultatet.

Författare

Malin Lindström Linnea Söderberg Lind

Lärosäte och institution

Luleå/Instutitionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..