Sök:

Ta ITu med problemet

En studie om den digitala arbetsmiljön vid Karlstads universitet


Dagens arbetsliv är till stor del beroende av IT på olika sätt. Majoriteten av Sveriges arbetare har på något sätt kontakt med IT i sin vardag för att genomföra sitt arbete. För en del är det helt nödvändigt då deras arbete enbart berör IT medan det för andra är ett verktyg som underlättar den vardagliga processen. Frågan är ifall det alltid är ett verktyg som underlättar de vardagliga processerna?I den här uppsatsen redogör vi för en kvalitativ studie som genomförts genom intervjuer vid Karlstads universitet för att se hur åtta stycken anställda med utbildningsrelaterade arbetsuppgifter uppfattar och upplever den digitala arbetsmiljö. Syftet är att utifrån arbetsvetenskapliga teorier upptäcka de eventuella problem som kan förekomma vid interaktion med IT-systemen i det vardagliga arbetet för lärare vid Karlstads universitet. Exempel på teoretiska utgångspunkter vi har tillämpat är socioteknik, Karaseks krav/kontrollmodell samt teorier om motstånd, stress och arbetsmiljö. Teorin och underso?kningen är under hela uppsatsen förankrad i arbetsvetenskap och riktad mot IT-system i organisationer. Resultatet ska ge Karlstads universitet en överskådlig blick och förhoppningsvis ligga till grund för vidare forskning inom detta ämne vid universitetet. Resultatet visar att användarna av IT-system vid Karlstads universitet vill se en förändring vid utveckling och implementering av nya IT-system och förändring i systemutvecklingsprocessen. Det kan uppnås genom att involvera användarna i utvecklingen av nya IT-system och se till användarnas behov och verksamhet vid implementering. Resultatet visar också att den mängd olika IT-system som lärarna interagerar med skapar stress och påverkar lärarnas arbetsmiljö samt att det förekommer motstånd gentemot verksamhetens tekniska struktur och organisation.

Författare

Kristoffer Lundvik Johan Wolfhagen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..