Sök:

Svensk litterär kanon - känt för alla?

att undersöka
attityder hos lärare och elever gällande litterär kanon


Syftet med detta arbete var att undersöka lärares och gymnasieelevers attityder gällande svensk litterär kanon. Undersökningen avgränsades till två gymnasieskolor i två närkommuner i Norrbotten och totalt fyra klasser som läser kursen Svenska B. Intervjuerna av lärarna begränsades till gymnasielärare som undervisar i ämnet svenska. Vår undersökning utfördes genom att kombinera två olika metoder: kvalitativa intervjuer bland lärarna och kvantitativa enkätundersökningar bland eleverna för att få en bredare bild av ämnet. Enkäten besvarades av 60 elever och intervjuerna genomfördes med fyra lärare. I inledningen beskrivs kanondebatten i Sverige som fångade vårt intresse till att skriva detta arbete. I bakgrunden beskrivs kanonbegreppet, ensamt och i förhållande till värdering av litteratur, begreppet klassiker och dess funktion i skolan. Vidare beskrivs även vikten av att läsa äldre litteratur, Svenskämnets historia, styrdokument samt tidigare forskning. Resultatet visade att begreppet litterär kanon var okänt för eleverna. Lärarintervjuerna visade däremot att tre av fyra lärare var bekanta med begreppet men samtliga lärare hade kännedom om företeelsen som sådan. Gemensamt för lärarna var att de var positiva till en statlig lista men mer som ett hjälpmedel och inspirationskälla. Majoriteten av lärarna poängterar också att klassernas sammansättning påverkar undervisningens material och arbetssätt.

Författare

Carina Brännström Monica Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..