Sök:

Sökresultat:

5266 Uppsatser om Litteratur - Sida 1 av 352

Litteratur som innehåll i förskoleklassen : En studie om hur pedagoger arbetar med litteratur och litteraturläsning i förskoleklassen

Detta arbete ämnar undersöka hur pedagoger förhåller sig till Litteratur och Litteraturläsning som undervisningsinnehåll i förskoleklassen. Vilken Litteratur väljer pedagogen att använda i sin undervisning och varför? Undersökningen baseras på intervjuer.Resultatet av studien visar att samtliga pedagoger i denna undersökning har en positiv attityd till Litteratur och anser att det är viktigt att barnen får tillgång till Litteratur och högläsning både hemifrån och ifrån skolans verksamhet. Syftet och tillvägagångssätten varierar och skiljer sig dock lite åt. Några generella mönster går att utläsas av intervjusvaren.

Läsvilan-rutin eller lärtillfälle? : Litteraturanvändning i förskolan

Vårt arbete grundar sig i att vi har ett stort intresse för Litteratur, då vi har fått lyssna på och upptäcka olika typer av böcker under vår uppväxt. Vi anser att arbetet med detta är viktigt i förskolans verksamhet, då det bland annat främjar barns språkutveckling och gruppens sammanhållning. Litteratur är ett bra och användbart verktyg i verksamhetens olika områden. Genom en enkät och två ostrukturerade intervjuer har vi fått svar på våra frågeställningar. Våra frågeställningar är; Hur ofta används Litteratur i barngrupp? Hur sker valet av den Litteratur som används? Hur arbetar pedagoger utifrån Litteratur? Vi har fått en inblick i hur pedagoger använder sig av detta.

?Därför måste man ju vara uppdaterad? - en studie om litteratur- och mediekonsumtion i undervisningen

Syftet med arbetet är att undersöka om det går att skapa en balans mellan Litteratur och medier i undervisningen. I Litteraturgenomgången redogörs för teorier som är aktuella för den empiriska undersökningen. En beskrivning görs av medier och Litteraturens ställning, samt hur dessa begrepp kan integreras i undervisningen för elever i åldrarna 9-12 år. Vidare presenteras en inblick i undersökningar som redogör för hur konsumtionen av Litteratur och medier ser ut. För att få svar på forskningsfrågan genomförs dels intervjuer med lärare och dels enkätundersökningar med elever i grundskolans tidigare år.

Teknik i förskolan : Ett lekfullt läromedel för de yngre barnen

Vårt arbete grundar sig i att vi har ett stort intresse för Litteratur, då vi har fått lyssna på och upptäcka olika typer av böcker under vår uppväxt. Vi anser att arbetet med detta är viktigt i förskolans verksamhet, då det bland annat främjar barns språkutveckling och gruppens sammanhållning. Litteratur är ett bra och användbart verktyg i verksamhetens olika områden. Genom en enkät och två ostrukturerade intervjuer har vi fått svar på våra frågeställningar. Våra frågeställningar är; Hur ofta används Litteratur i barngrupp? Hur sker valet av den Litteratur som används? Hur arbetar pedagoger utifrån Litteratur? Vi har fått en inblick i hur pedagoger använder sig av detta.

Förekomsten av icke-västerländsk litteratur i ämnet Svenska i två kommunala gymnasieskolor. : - en kvalitativ studie av sex läromedel samt intervjuer med fyra lärare och två bibliotekarier.

Syftet var att undersöka förekomsten av icke-västerländsk Litteratur i ämnet svenska på gymnasiet. Sex läromedel har undersökts för att se om och på vilket sätt icke-västerländsk Litteratur framställs. Därtill har intervjuer med lärare och bibliotekarier gjorts för att se om de introducerar eleverna för icke-västerländsk Litteratur..

En vandring genom Gotlands tekniklandskap : Pedagogiskt verktyg för förskollärare

Vårt arbete grundar sig i att vi har ett stort intresse för Litteratur, då vi har fått lyssna på och upptäcka olika typer av böcker under vår uppväxt. Vi anser att arbetet med detta är viktigt i förskolans verksamhet, då det bland annat främjar barns språkutveckling och gruppens sammanhållning. Litteratur är ett bra och användbart verktyg i verksamhetens olika områden. Genom en enkät och två ostrukturerade intervjuer har vi fått svar på våra frågeställningar. Våra frågeställningar är; Hur ofta används Litteratur i barngrupp? Hur sker valet av den Litteratur som används? Hur arbetar pedagoger utifrån Litteratur? Vi har fått en inblick i hur pedagoger använder sig av detta.

Synen på litteratur inom skolans svenskämne : En litteraturstudie om värderingar och syn på litteratur och litteraturläsning i grundskolan under åren 1980-2011

Den här uppsatsen handlar om värderingar och om synen på Litteratur och Litteraturläsning i grundskolan under åren 1980-2011 och syftet är att undersöka dessa. Uppsatsen är en Litteraturstudie där skolans styrdokument i form av läroplaner och kursplaner i ämnet svenska utgör undersökningens primära källmaterial. Frågor som kommer att beröras i uppsatsen är hur synen på Litteratur förändrats genom åren och hur introduktioner av nya läroplaner under den aktuella tidsperioden påverkat Litteratursynen? Restultat som den här undersökningen ger är att det generellt råder en positiv syn på läsning och Litteratur i alla de undersökta dokumenten. Lgr 80 skiljer sig från de övriga två läroplanerna genom att det här finns aspekter som talar för att man vill styra vad eleverna ska läsa genom att ge exempel på boktitlar.

Litteraturanvändning vid ämnesintegration i svenskundervisningen

Denna studie är en undersökning av Litteraturanvändning vid ämnesintegration ur ett lärarperspektiv. Den avser att undersöka hur Litteratur bearbetas och hur lärarna anser att det ämnesintegrerade arbetssättet påverkar eleverna. Detta har undersökts genom intervjuer med fyra verksamma svensklärare på olika skolor och program. Syftet med studien är att belysa, kartlägga och analysera hur svensklärare använder Litteratur vid ämnesintegrerat arbete och hur detta arbetssätt, enligt lärarna, anses påverkar eleverna. Lärarnas arbete med Litteratur vid ämnesintegration går ut på att ge eleverna en djupare förståelse för ett tema eller ämne genom Litteraturläsning samt skapa sammanhang med andra ämnen.

Ägande och kontroll : En kvantitativ studie om sambandet mellan ägar- och kapitalstruktur i bolag noterade på NASDAQ OMX Stockholm

Vårt arbete grundar sig i att vi har ett stort intresse för Litteratur, då vi har fått lyssna på och upptäcka olika typer av böcker under vår uppväxt. Vi anser att arbetet med detta är viktigt i förskolans verksamhet, då det bland annat främjar barns språkutveckling och gruppens sammanhållning. Litteratur är ett bra och användbart verktyg i verksamhetens olika områden. Genom en enkät och två ostrukturerade intervjuer har vi fått svar på våra frågeställningar. Våra frågeställningar är; Hur ofta används Litteratur i barngrupp? Hur sker valet av den Litteratur som används? Hur arbetar pedagoger utifrån Litteratur? Vi har fått en inblick i hur pedagoger använder sig av detta.

Med blicken i periferin : Om icke västerländsk litteratur i svenskans läromedel

Uppsatsen är en undersökning av läroböcker i Litteraturhistoria för gymnasieskolan utifrån ett postkolonialt perspektiv. De viktigaste resultaten i undersökningen visar en eurocentrism inom läromedel, där endast en liten mängd Litteratur från icke västerländska delar av världen presenteras. Den visar även en framställning av icke västerländska delar av världen som statiska i kontrast till västerlandet där utveckling och modernitet betonas. Författare ur den icke västerländska Litteraturen presenteras ofta som skildrare av livet i sina delar av världen och premieras sällan för originalitet..

Från bok till text och multimedium

Den här uppsatsen är ett försök till att analysera ny digital och digitaliserad Litteratur med hjälp utav medieteorier och intervjuer med lokala aktörer i det litterära produktionsfältet, först och främst förläggare. Jag har två mål med min avhandling: att ge en överblick över hur dagens digitala landskap ser ut och hur vi, både som kulturkonsumenter och -producenter kan förhålla oss till dessa nya medier när de är så pass abstrakta som de är idag..

Övriga världen : Om svensklärares arbete med litteratur från skilda delar av världar

Syftet med den här studien var att undersöka hur svensklärare arbetar med Litteratur från övriga världen, hur de tolkar styrdokumenten, vad de anser att en text ?från övriga världen? kan vara, hur de väljer Litteratur och vilka syften de ser med arbetet. Denna kvalitativa studie bygger på intervjuer av sex svensklärare verksamma i år 7-9 i grundskolan. Resultatet visar att lärarna ansåg att Litteratur från övriga världen ska handla om ett annat land eller kultur och bör vara författad av någon som kommer från eller har stor erfarenhet av landet som beskrivs. Ett syfte med arbetet var att eleverna skulle få förståelse för sig själva och för andra människor, kulturer och länder genom att ta del av olika perspektiv, erfarenheter, känslor och tankar.

Integration eller segregation, det är frågan. Lärares undervisningsmetoder i litteratur- och språkhistoria på gymnasiet.

Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka didaktiska ställningstaganden verksamma gymnasiepedagoger gör när det gäller relationen mellan Litteratur- och språkhistorieundervisningen i svenska B och svenska som andraspråk B. Det material som vi analyserar bygger på åtta kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma svensklärare vid två gymnasieskolor i sydvästra Skåne. Resultatet som vi kommit fram till är att endast ett fåtal av våra lärarinformanter integrerar Litteratur- och språkhistoria. Vår slutsats är att elevernas behov av struktur i undervisningen samt lärarnas elevorienterade synsätt styr hur lärarna väljer att arbeta..

Historien i klassrummet : Om historiskt berättande

Syftet med föreliggande studie är att utreda vilken roll Litteratur har och hur lärare använder Litteratur i ämnet svenska som andraspråk. Genom analys av kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk på gymnasienivå har vissa generella slutsatser dragits. Statens syn på Litteraturens syfte har ställts mot vad ledande forskning säger inom området. Genom en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjuer har informanternas resonemang kopplats samman med kursplaner och teorier gällande Litteratur- och språkforskning. Resultatet visar att lärarna i undersökningen använder Litteraturen bland annat för att skapa situationer som inbjuder till samtal i klassrummet..

Lokalproducerad litteratur : om den lokalt förankrade litteraturens plats i skolan

Jag har under min egen skoltid i Västerbotten aldrig kommit i kontakt med västerbottnisk Litteratur. Med denna uppsats vill jag undersöka om och hur man jobbar med lokalt förankrad Litteratur i skolorna idag. Jag har intervjuat fyra lärare på tre olika gymnasieskolor i Västerbotten. Det visar sig att det knappt förekommer någon västerbottnisk Litteratur i undervisningen alls. Lärarna är överens om att tidsbrist är en bidragande faktor till att den lokala Litteraturen prioriteras bort.

1 Nästa sida ->