Sök:

Styrning och skolutveckling i Kramfors kommun


Det här examensarbetet handlar om skolorganisation och styrning, och är en fallstudie av Kramfors kommun. Vi har utgått från frågeställningar som handlar om vilken typ av styrning av skolan som finns i Kramfors kommun och vilka strategier kommunen har för att hantera de problem som uppstår i och med den låga befolkningstätheten och det minskande elevantalet. Vi har använt kvalitativa intervjuer som metod och intervjuat rektorer, lärare och en politiker som har ansvar för gymnasiet. Intervjuerna gjordes under en veckas fältstudie i Kramfors. Våra resultat är att kommunen styr skolverksamheten med hjälp av olika styrningsverktyg, främst den ekonomiska och ideologiska styrningen. Vi uppfattar att politikerna styr skolverksamheten utifrån ett bytänkande, där tätorter bedöms på olika sätt beroende på i vilken del av kommunen de ligger. Den tydligaste pedagogiska konsekvensen av den låga befolkningstätheten är elevernas pendling. Kommunens låga befolkningstäthet och valet av skolorganisation av små skolenheter i de mindre orterna får bland annat ekonomiska konsekvenser för lärarnas tjänstetilldelning. Det minskande elevantalet ger pedagogiska konsekvenser när skolorna riskerar att bli för små för att den pedagogiska kvaliteten ska kunna upprätthållas. De ekonomiska konsekvenserna av det minskande elevantalet är en sämre resurstilldelning till skolan vilket riskerar leda till nedskärningar och omstrukturering.

Författare

Olle de Vahl Hanna Gunnarsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..