Styrning och skolutveckling i Kramfors kommun
Det här examensarbetet handlar om skolorganisation och styrning, och är en fallstudie av
Kramfors kommun. Vi har utgått från frågeställningar som handlar om vilken typ av styrning
av skolan som finns i Kramfors kommun och vilka strategier kommunen har för att hantera de
problem som uppstår i och med den låga befolkningstätheten och det minskande elevantalet.
Vi har använt kvalitativa intervjuer som metod och intervjuat rektorer, lärare och en politiker
som har ansvar för gymnasiet. Intervjuerna gjordes under en veckas fältstudie i Kramfors.
Våra resultat är att kommunen styr skolverksamheten med hjälp av olika styrningsverktyg,
främst den ekonomiska och ideologiska styrningen. Vi uppfattar att politikerna styr
skolverksamheten utifrån ett bytänkande, där tätorter bedöms på olika sätt beroende på i
vilken del av kommunen de ligger. Den tydligaste pedagogiska konsekvensen av den låga
befolkningstätheten är elevernas pendling. Kommunens låga befolkningstäthet och valet av
skolorganisation av små skolenheter i de mindre orterna får bland annat ekonomiska
konsekvenser för lärarnas tjänstetilldelning. Det minskande elevantalet ger pedagogiska
konsekvenser när skolorna riskerar att bli för små för att den pedagogiska kvaliteten ska
kunna upprätthållas. De ekonomiska konsekvenserna av det minskande elevantalet är en
sämre resurstilldelning till skolan vilket riskerar leda till nedskärningar och omstrukturering.