Sök:

Studie av trafikmiljön längs cykelstråk

konstruktion av
instrumenterad cykel och programvara


Den här rapporten beskriver hur man med hjälp av olika tekniska hjälpmedel monterade på en cykel kan mäta och senare analysera olika trafiksituationer. Syftet har varit att försöka få klarhet i hur en instrumenterad cykel fungerar, vilken utrustning som behövs, hur den ska användas och vilket resultat man kan förvänta sig att få ut från mätningar med en sådan cykel. Tanken är att cykeln ska kunna användas både för att studera cykelvägarnas fysiska utformning och trafikanters beteende varför den utrustas med två stycken videokameror, en riktad framåt med syfte att filma det som cyklisten ser och en riktad bakåt med uppgift att filma de trafikanter som rör sig bakom cyklisten. För att lagra information om cykelns position och hastighet tillsammans med uppgifter om exakt när man befann sig på den platsen användes en GPS-mottagare framtagen för färdloggning, Exylog. För att enkelt kunna tolka insamlade data från GPS och videokameror behöver dessa sammanställas och redovisas på ett enkelt och tydligt sätt. Detta gjordes genom att överföra videofilmerna till digitalt format och spela upp dem på en PC samtidigt som cykelns position ritas in på en kartbild. För att detta skulle fungera konstruerades ett nytt program, Bike Information Program (BIP), som en del av detta projekt. Det finns tre olika sätt att använda cykeln. Det första är att en expert cyklar omkring och filmar trafikmiljön längs en bestämd sträcka. Detta kan vara speciellt användbart för att studera och jämföra olika vägar före och efter ombyggnad. Ett annat sätt att använda cykeln är att låta en person som inte är insatt i studien använda cykeln som om det vore dennes egen. Man får då möjligheten att studera både hur testcyklisten och omgivande trafikanter uppträder i trafiken Ett tredje sätt att använda cykeln på är att låta en "expertcyklist" leta upp andra cyklister ute i trafiken och filma deras färd. Det viktigaste resultaten från försöken är att • Det fungerar att montera videokameror på en cykel, kamerorna sitter fast och bilden blir stadig. • Tekniken att använda GPS för positionering och hastighetsbestämning fungerar bra. • För att få en bild av hur trafiken längs ett cykelstråk fungerar krävs att man cyklar flera gånger fram och tillbaka. • Programvaran, BIP, är en bra hjälp för att tolka insamlade data. Som ett alternativ till att använda GPS och videokameror för att samla in data studerades möjligheten att använda en cykeldator för att mäta avstånd och hastighet och en bandspelare för att kommentera den fysiska trafikmiljön. Fördelarna med denna metod är att det är snabbt, enkelt och konkret.

Författare

Magnus Holmström

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnadsteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..