Sök:

Studentguiden Västerås

En rapport om hur en studentguide produceras - från uppdrag till leverans


Vårt examensarbete har varit att producera en studentguide om Västerås tillföretaget Västerås & Company. Västerås & Company har i uppdrag attmarknadsföra Västerås Mälarstaden till externa kunder som en attraktiv stad förföretagsetablering, boende, konferenser/kongresser, högskolestudier ochfritidsturism. Västerås & Company har producerat ett antal broschyrer som ärriktade till olika målgrupper.Syftet med vår studentguide är att den ska locka presumtiva studenter till Västeråsstad men även innehålla nyttiga fakta för nyinflyttade studenter.För att uppnå bästa resultat med vår studentguide har riktlinjerna iinformationsdesign använts. Vi har under arbetets gång använt oss av RunePetterssons modell ?2001, sid.51-55Från uppdrag till leverans ? en kreativ process? (Pettersson).Vid insamling av material och vid utformning av broschyren har vi vänt oss tillvår målgrupp. De har via två webbenkäter, en fokusgrupp och en utprovninghjälpt oss att kunna tillfredsställa målgruppen. Vi har även gjort en textanalys avmaterialet för att få en uppfattning om dess läsbarhet.Våra slutsatser är att det av högsta grad är viktigt att lära känna sin målgrupp ochatt inte underskatta den tid det kan ta att lära känna den. Att använda sig avriktlinjerna för informationsdesign gör att materialet blir mer användaranpassat.Dessutom har ?meddelandet? en bättre chans att nå fram och tillfredsställamottagaren. Petterssons modell ?sid.51-55Från uppdrag till leverans ? en kreativ process?en passande modell att utgå från för ett arbete som detta. (Pettersson, 2001,)

Författare

Hanna Björklund Azize Ayhan

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..