Sök:

Studenters upplevelser före och under examination


Syftet med studien är att belysa studenters copingprocesser, d.v.s. appraisal och copingstrategier, inför examinationsformerna salstentamen och hemtentamen. En intervjustudie genomfördes med åtta kvinnliga studenter inom samma program på en högskola i Sverige. Data analyserades med induktiv tematisk analys. Resultatet visade att examinationer oavsett form skapar stress, även om studenterna inte upplever en hemtentamen som lika hotfull eller utmanande som en salstentamen. Den tid som studenterna har till förfogande under de olika tentamina och hur de utvärderar examinationsformerna visade sig ha stor betydelse för de copingstrategier som används både inför och under hem- och salstentamen. En av de större skillnaderna visade sig vara hur studenterna studerar inför de olika tentamina.

Författare

Ida Vigander

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..