Sök:

Studentbloggens i sitt sammanhang ? En studie av tio studentbloggar, deras tema och utformning på tre olika universitet

Titel: Studentbloggens i sitt sammanhang ? En studie av tio studentbloggar, deras tema ochutformning på tre olika universitetFörfattare: Lisa BergenfelzUppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid GöteborgsUniversitet (JMG)Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik,medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Vårterminen 2012Handledare: Ulrika AnderssonSidantal/Antal ord: 44 sidor/15 487 ord inklusive källförteckning samt bilagor.Syfte: Syftet med studien är att göra en genomlysning av olika former av studentbloggar somåterfinns på universitet i Sverige för att skapa förståelse hur det fungerar då ett personligtmedium används inom en organisatorisk kontext.Metod: Kvalitativ innehållsanalys av studentbloggar med hjälp av Ethnographic ContentAnalysis (ECA).Material: Tio utvalda studentbloggar ifrån Linköpings Universitet, Karlstad Universitet ochUppsala Universitet.Huvudresultat: Arbetet med studentbloggar skilde sig åt mellan de tre universiteten. De hadeolika former av avtal med studenterna som bloggade, publiceringsplattform skilde sig åt ochpresentationen av studentbloggen på hemsidan varierade. Detta påverkade studentbloggenssammanhang och hur anknuten studentbloggen var till universitetet. Detta påverkade vilkettema som bloggen behandlade. De studentbloggar som hade en närmare anknytning till universitetet behandlade i större grad universitetsrelaterade ämnen i sina bloggar än destudentbloggar som hade en svagare anknytning till sitt universitet. Detta påvisar att bloggenär beroende av dess sammanhang. Däremot visade det sig även att det fanns en likhet i hur detio studentbloggarna utformades på de tre universiteten. Studentbloggarna användande sig av olika tekniska funktioner på liknande vis. Det kom till uttryck i en liknande hantering avbilder och länkar i blogginlägg och liknande användning av kategorier, arkiv och länkar imarginalen på bloggen. Resultaten visar på att studentbloggens tema och utformning påverkasav sin anknytning till universitetet men även av hur studenten är bunden av rollen sombloggare vilket tar sig i uttryck i anpassningen efter en gemensam bloggpraktik hosstudentbloggarna. Tillsammans påverkar detta hur studentbloggen utformas.

Författare

Lisa Bergenfelz

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..