Sök:

Storytelling och tematisering i varumärkesuppbyggandet

en studie om hur hotell i Sverige kan bygga upp sitt varumärke


Konkurrensen mellan hotellen har ökat på grund av förändringar i samhället, även kundernas behov och önskemål har förändrats. I dagens samhälle blir det allt vanligare att hotell inte enbart kan konkurrera med bra service och pris. Det krävs något extra, något utöver det vanliga för att locka kunder och öka konkurrensfördelarna. Hotellen måste hitta nya sätt att differentiera sig på och det har blivit allt viktigare med ett starkt varumärke som kan ge ett mervärde till kunderna. Det har blivit vanligt att hotell använder sig av storytelling och tema för att bygga upp sitt koncept och varumärke. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur hotell i Sverige kan använda sig av storytelling och tematisering för att bygga upp varumärket. Syftet är deskriptivt men även till viss del normativt. I studien används en deduktiv metod och ett antal telefonintervjuer har genomförts. Detta för att exemplifiera hur en varumärkesuppbyggande process kan se ut inom storytelling- och temahotell. Studien fokuserar på den interna varumärkesuppbyggande processen. Resultatet i denna studie är inte generaliserbart utan vägledande för hur man kan bygga upp sitt varumärke med hjälp av storytelling och tematisering. Denna studie bidrar med ny fakta inom ett relativt obeforskat område som tema och varumärken. Studien visar att den varumärkesuppbyggande processen skiljer sig mellan varusektorn och tjänstesektorn. Detta eftersom andra delar då blir mer betydelsefulla, detta redovisas i en egen modell i studiens analys. Slutsatserna av studien visar att det är viktigt att vid uppbyggandet av storytelling- och temahotell vara; konsekvent, trovärdig, ha bra och välinformerad personal som kan förmedla storyn och temat samt att det finns en röd tråd genom konceptet. Om hotellen inkluderar dessa delar när de bygger upp sitt varumärke kan detta leda till en minnesvärd upplevelse. Slutsatserna visar även att storytelling och tematisering kan bidra till ett ökat mervärde till gästerna vilket leder till gratis reklam genom word-of-mouth samt skapa ökad uppmärksamhet i media. Det skapar även ökade konkurrensfördelar då det går att differentiera sig från konkurrenterna. Detta bidrar till att ett immateriellt varumärke byggs upp. Avslutningsvis visar studien att storytelling kan vara ett starkare koncept jämfört med tematisering.

Författare

Karin Holm Maria Sundström Carolina Murberg

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Institutionen för samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..