Sök:

?Storyn? och ?Cocktailpartyt?

En kvalitativ jämförelse av Max och Saltå Kvarns miljö- och hållbarhetskommunikation


SYFTE: Uppsatsens syfte är att undersöka drivkrafterna bakom företags miljö- och hållbarhetskommunikation. Vi vill även visa på betydelsen av trovärdighetsfrågan i relation till kommersiella intressen och hur den påverkar kommunikationen. Studien fokuseras till Max och Saltå Kvarns avsändarperspektiv med avsikt att jämföra och kontrastera hur företagen kommunicerar sina miljöidentiteter.TEORETISK RAM: Den teoretiska ramen bygger på CSR, Miljöidentitet och Miljö- och hållbarhetskommunikation med begreppen trovärdighet, transparens och tonalitet. METOD: Jämförande fallstudie och halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner på företagen. SLUTSATSER: Max och Saltå Kvarns olika utgångslägen är den största bidragande orsaken till skillnaderna mellan företagens miljö- och hållbarhetskommunikation och påverkar både drivkrafterna samt miljöidentiteternas utformning. Max som miljöanpassad snabbmatsaktör och Saltå Kvarn som drivs av ekologisk och biodynamisk framställning uttalar visionära miljö- och hållbarhetsmål. Båda företagen strävar efter dialogorienterad miljö- och hållbarhetskommunikation och undviker marknadsföring i form av köpt medialt utrymme. Istället används informella kanaler i olika utsträckning. Saltå Kvarn möter sina intressenter genom sociala medier som ett ?cocktailparty? medan Max främst vill berätta sin ?story? i restaurangerna och i anslutning till politiska sammanhang. Gemensamt för både Max och Saltå Kvarn är att deras miljö- och hållbarhetskommunikation kan ses som legitimitetsåtgärder som möjliggör företagens expansionsfaser.

Författare

Emelie Adamsson Emma Nilsson

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..