Sök:

Sökresultat:

3410 Uppsatser om Miljöidentitet - Sida 1 av 228

Motst?nd och subjektskapande p? kvinnof?ngelset ?Stampen? under tidsperioderna 1885?1895 och 1896?1909

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

N?R REGELF?LJARNA BRYTER MOT REGLERNA En processp?rande studie om orsakerna till Sveriges bristande praktiska efterlevnad av EU:s avloppsdirektiv

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

Elev och identitet

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att ta reda pÄ vad verksamma lÀrare pÄ en homogent integrerad skola har för tankar kring elevers identitet, samt vad de har för förhÄllningssÀtt kring elevers kunskapsinhÀmtning baserat pÄ identitet. För att undersöka detta har kvalitativ forskningsintervju anvÀnts som metod. Resultatet visar att lÀrarna ansÄg begreppet identitet av yttersta vikt, dock av andra anledningar Àn just jag Àmnade fokusera pÄ. Vidare kan det konstateras att lÀrarna arbetar med identitet men att det Àr ett mÄngtydigt begrepp, och kan sÄledes tolkas och tillÀmpas pÄ olika sÀtt..

Lokal identitet : En studie av hur lokal identitet kan utlÀsas ur fyra förhistoriska utstÀllningar i SkÄne.

Uppsatsen handlar om att det gÄr att urskilja en lokal identitet pÄ fyra skÄnska museer ochÀven se om det finns nÄgon regional identitet. Undersökningen sker genom studiebesök pÄrespektive museum och sedan en beskrivning av utstÀllningarna. Sedan följer en analys avmaterialet som finns i utstÀllningarna för att försöka se en lokal identitet i dem. Resultatet avuppsatsen Àr att jag enkelt kunnat se en lokal identitet pÄ varje museums utstÀllning men jaghar inte lyckats hitta en skÄnsk regional identitet..

Grafisk Design Identitet : Grafisk identitet + min identitet som grafisk designer.

Ett undersökande av min identitet som grafisk designer, genom det praktiska arbetet med att ta fram en grafisk identitet..

Varför en arkeologisk identitet? En analys av kurdernas och samernas rÀtt och möjlighet att tala om arkeologisk identitet i nutid

Syftet med uppsatsen Àr att dels försöka definiera vad begreppet arkeologisk identitet i nutid innebÀr, dels göra en analys av hur arkeologisk identitet tar sig uttryck i en arkeologisk/politisk diskussion. Begreppet diskuteras utifrÄn tvÄ skilda exempel pÄ vad arkeologisk identitet kan innebÀra för minoritetsgrupper, dels kurderna i staden Hasankeyf i sydöstra Turkiet, dels samerna i HÀrjedalen i Sverige. Monument ochlÀmningar efter nuvarande och svunna kulturer utgör, enligt min mening, en del av de lokala kulturernas arkeologiska identitet som varje nation har rÀtt och möjlighet att tala om i nutid..

Identitet - skillnader i karaktÀr : Beskriver hur ett bostadsomrÄde kan gestaltas

Syftet med arbetet Ă€r att ta reda pĂ„ om det gĂ„r att bygga fram identitet. Även att ta fram ett förslag som uttrycker identitet.TvĂ„ aspekter som Ă€r viktiga för att skapa ett vĂ€lmĂ„ende bostadsomrĂ„de Ă€r identitet och karaktĂ€r. OmrĂ„dens identitet handlar om struktur och strukturen behöver vara unik och igenkĂ€nnbar. Identitet ska spegla nĂ„got som Ă€r minnesvĂ€rt för platsen. De faktorer som pĂ„verkar skapelsen av positiv identitet tas upp i teorikapitlet.

Masterplan för svetsavdelning : Förstudie

Det hÀr examensprojektet har utförts pÄ Volvo CE, Hauler & Loader Division, Arvika. Projektet ingick som ett avslutande moment i maskiningenjörsprogrammet vidKarlstads universitet. Volvo i Arvika tillverkar hjullastare vilket man har gjort sedan mitten av 60-talet. Fabriken har idag ca 1150 anstÀllda som tillsammans levererar över 6000 hjullastare per Är.Produktionsvolymen i Arvikafabriken ökar allt mer vilket medför att ett behov av mÄnga investeringar för att klara denna volymtillvÀxt har uppstÄtt. Den huvudsakliga tillverkningen pÄ svetsavdelningen bestÄr av fram- och bakramstillverkning.

Vem Àr jag? : - En kvantitativ studie om tonÄrstjejers identitet och kroppsuppfattning.

Studien syftar till att undersöka sambandet mellan tonĂ„rsflickans identitet och kroppsuppfattningen. Även roller i kompisgruppen kommer att tas upp och dĂ„ framförallt rollen som den tyste i gruppen. Genom en enkĂ€tstudie undersöktes 37 elever frĂ„n högstadiet och 68 elever frĂ„n gymnasiet. Sambandet mellan positiv personlig identitet och en normal kroppsuppfattning undersöktes. Resultatet visade att personer med positiv (M=1,20, SD=0,41) eller neutral (M=1,15,SD=0,36) personlig identitet hade en bra kroppsuppfattning medanpersoner med negativ (M=1,55, SD=0,51) personlig identitet hade en mindre bra kroppsuppfattning.

?Han mÄste ju vara nÄgot. Alla har en identitet. En del behöver bara hjÀlp att finna sin.? : TvÄ parodier över det allmÀnmÀnskliga behovet av en kulturell identitet

Studie har avsett att undersöka hur den postkoloniala teorin manifesteras i tvÄ ungdomsromaner, samt hur dessa manifestationer har parodierats. En tematiskt och narratologisk analysmetod har anvÀnts i studien. Resultaten ÄskÄdliggör att de bÄda romanerna kan betraktas som en parodi över det allmÀnmÀnskliga behovet av en kulturell identitet..

Vem Àr jag?: att hitta den dubbla identiteten

Syftet med vÄrt examensarbete var att ta reda pÄ hur lÀrare kan stÀrka identiteten hos elever med utlÀndsk bakgrund. VÄr undersökning har sammanstÀllts i en litteraturstudie dÀr vi valt att fokusera pÄ vad sakkunniga i Àmnet anser. Vi har i vÄr undersökning kommit fram till att en positiv instÀllning Àr grunden för att eleverna ska vÄga vara stolta över och visa sin utlÀndska identitet. I arbetet framkom det att en dubbel identitet Àr att föredra dÄ eleven behÄller sin gamla identitet, samtidigt som eleven utvecklar en ny. Dessa tvÄ bildar tillsammans elevens identitet.

Vinna eller försvinna : En kvalitativ fallstudie om Hemtex nya visuella identitet

Studien visar att Hemtex visuella identitet kommunicerar det nya varumÀrket pÄ ett sÀtt som motsvarar den ambition Hemtex satt upp. DÄ Hemtex har genomgÄtt en revolutionÀr förÀndring av sitt varumÀrke tenderar det dock att pÄverka uppfattningen av den visuella identiteten. Detta innebÀr i sin tur att det har uppstÄtt ett glapp mellan Hemtex identitet och image. .

EN ANNAN RETORIK? Nationalistiska partiers anv?ndning av nationalistisk milj?- och klimatpolitik

Climate change is a phenomenon that know no boundaries. While focus on environment and climate change has become highly prioritized, nationalism has spread across Europe. Nationalism is by many considered to refuse action to combat climate change although some argue that nationalism could combat global climate change. Previous research on how nationalism is implemented in environment and climate politics has mainly focused on single parties. The thesis therefore aims to give a broad approach and compare how nationalism is used in environment and climate politics by analyzing 4 European parties with either ethnic or civic nationalism and different roles in their party system. With a qualitative content analysis on party programs and election manifestos the findings imply that parties use nationalism in the climate and environment discourse in a variety of ways.

I rampljuset : Identitet och kroppsmedvetenhet bland teater- och musikalutövare

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur mÀnniskor som regelbundet utövar teater och/eller musikal utvecklar och agerar sin identitet och sin medvetenhet om den egna kroppen i ett postmodernt samhÀlle..

Pedagogers undervisning om regional identitet

Examensarbetet undersöker hur och varför geografilĂ€rare pĂ„ gymnasiet tar upp frĂ„gor om region och regional identitet i allmĂ€nhet, och i synnerhet med koppling till Öresundsregionen. Kvalitativa intervjuer genomfördes med fem pedagoger. Resultatet frĂ„n undersökningen visar att begreppet region anvĂ€nds i stor utstrĂ€ckning i undervisningen. Regional identitet anvĂ€nds dĂ€remot inte i lika stor utstrĂ€ckning som begrepp men finns med som innebörd. Undersökningen visar Ă€ven att pedagogerna Ă€r vĂ€l medvetna om elevers vardag och hur de anvĂ€nder sig av den.

1 NĂ€sta sida ->