Sök:

Stig in!

gestaltningsförslag för entréer till Markaskogen - ett tätortsnära naturreservat i Örebro


Syftet med det här arbetet är visa hur gestaltning kan synliggöra natur. Syft et är således också att visa på hur gestaltning kan öka värdet på natur genom att synliggöra det. Metoden har i detta arbete varit inventering på plats med fotografering, analys med inventering som stöd och med tre olika analysmetoder som grund, en specifik gestaltningsmetod, skissarbete i text och i bild samt inhämtande av kunskap och inspiration från olika skriftliga, muntliga och i bild värdefulla källor. Teoridelen av arbetet behandlar vad en entré är och dess funktion. Här diskuteras också vad naturen betyder för människan och vår syn på denna. Det vilda ställs ofta mot det ordnade både i en allmän historisk kontext och i landskapsarkitekturen. Hur vi skyddar och respekterar naturen undersöks också, vilket även kan ses i gestaltandet av denna. Att vi ofta tenderar att se natur som en passiv roll i samhällsutvecklingen är någonting som tyvärr ofta förekommer. Människan ses som den drivande parten när det i själva verket kanske är naturen som är katalysatorn. Det är också naturen och platsen som är drivkraft en bakom arbetets resultatdel. Genom platsen och dess historia ligger identiteten. Resultatet har mynnat ut i ett gestaltningsförslag till entréer för fem olika platser i norra delen av naturreservatet. Vart och ett av dessa har haft olika motton och koncept. Mottot hanterar olika sätt att visa natur, vilka grundar sig på bakgrundsstudierna. Konceptet är mottot förankrat till platsen och realiserat i gestaltningsförslaget. Målsättningen är att synliggöra reservatet, öka antalet besökare och höja intresset för natur och ekologi. Förhoppningen är ett ökat socialt, ekologiskt och ekonomiskt värde som följd.

Författare

Jenni Kullinger

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..