Sök:

Språkutveckling

Några lärares beskrivningar av arbetet med att stärka det svenska språket hos elever som har svenska som andraspråk


Underso?kningen beskriver hur fem la?rare va?ljer att arbeta med att sta?rka det svenska spra?ket hos elever som har svenska som andra spra?k samt vilken syn de har pa? tva?spra?kiga elever. Detta va?ckte ett intresse hos oss da? vi sja?lva har en annan kulturell bakgrund samt a?r tva?spra?kiga. Dessutom lever vi i ett ma?ngkulturellt samha?lle da?r skolorna besta?r av elever fra?n olika kulturella bakgrunder. Studier har visat att vart fja?rde elev med utla?ndsk bakgrund la?mnar grundskolan utan grundla?ggande beho?righet till de nationella programmen i gymnasieskolan. Da?rfo?r intervjuades fem verksamma la?rare i grundskolans tidigare a?r fo?r att fa? en beskrivning av deras arbete. Resultatet varierade lite mellan de olika pedagogerna men kort handlade det om kommunikation, konkret och interaktivt arbetssa?tt fo?r att fra?mja spra?kutveckling. Dessutom hade de olika syn pa? tva?spra?kiga elever, da?r tre av la?rarna stod bakom det individinriktade perspektivet med exkluderande lo?sningar fo?r eleverna och tva? av la?rarna stod bakom det deltagarinriktade perspektivet med inkluderande lo?sningar.

Författare

Fatos Rama Fana Kostov

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..