Sök:

Spelifiering som hjälpmedel i klassrumsundervisning


Spelmarknaden världen över är starkt växande, och en allt större andel av befolkningen uppger att de spelar.På senare år har det blivit populärt att använda sig av element av det som gör spel så engagerande ochberoendeframkallande inom andra områden. Detta är vad som kallas spelifiering.Spelifiering har på senaste tiden blivit lite av ett modeord. Det har använts i åtskilliga smartphoneapplikationerför att hjälpa användare att hålla motivationen uppe vid till exempel fysisk träning eller inlärning av ett nyttspråk. Inom svenska skolan har dock inte spelifiering slagit igenom fullt ut.Syftet med denna rapport är att undersöka hur användningen av spelifiering ser ut inom den svenska skolan,om det är ett område att satsa vidare på, samt om vad som skulle behövas för att det ska användas mer. Vikommer främst att fokusera på undervisning på högstadienivå. För att göra detta har vi tagit kontakt medlärare som undervisar på denna nivå och genomfört intervjuer med dem. Vi har även genomfört enlitteraturstudie inom relevanta områden, och sedan applicerat svaren från intervjuerna på det vi lärt oss understudien..Våra resultat visar att spelifiering i nuläget används väldigt begränsat i den svenska skolan. Forskningen ochlärdomar som går att dra ifrån andra områden där spelifiering används tyder på att det finns stor potential attöka motivationen hos skolelever om man kan tillämpa spelelement på ett bra sätt. Det finns dock stora hindersom behöver överkommas för att detta ska ske. Initiativet till att använda spelifiering kommer i dagslägetnästan alltid från den individuella läraren, och antalet hjälpmedel är läraren har tillgång till är bristfälligt. Vi villmena att, för att spelifiering ska få ett starkare genomslag, det behövs en större satsning från störreorganisationer inom skolväsendet.

Författare

Hannes Aronsson Linnéa Björklund

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..