Sök:

Spela med ?riktning?

En sja?lvstudie i att o?va improvisation


Studiens syfte a?r att se hur jag som trumslagare arbetar ? och upplever arbetet ? med att fo?rba?ttra min fo?rma?ga att improvisera med en tydlig ro?d tra?d. Under cirka tre ma?nader video- och loggboksdokumenterade jag min o?vning fo?r att se vilka metoder och strategier som anva?ndes fo?r att utveckla det solistiska improvisationsspelet. I resultatet framga?r att begra?sningar a?r ett viktigt och flitigt anva?nt verktyg under o?vningen. Genom att sa?tta upp ramar fo?r improvisationen o?kade min fo?rma?ga att bli medveten om vad som spelades och jag hade da?rfo?r sto?rre kontroll o?ver mitt spel vid speltillfa?llet. I de fall da? na?got tekniskt sva?rt o?vades anva?ndes tva? metoder, att o?va en la?ngre figur la?ngsamt eller en del av figuren snabbt. Ba?da dessa anva?ndes framga?ngsrikt. I diskussionen sta?ller jag mina egna resultat i relation till annan litteratur och forskning pa? omra?det. Jag analyserar a?ven delar av mitt resultat ur ett fenomenologiskt perspektiv. 

Författare

Rosengren Erik

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..