Spårbilar i Tyresö kommun - ett examensarbete om hållbara transporter och långsiktig samhällsplanering
Fysisk planeringSpatial planning - communicationsSpatial planning - regional planningSpatial planning - local planningSpårbilarTyresö kommunHållbara transporterKommunikationerInfrastrukturKollektivtrafikStockholmsregionenHållbar planeringPrtPodcarsSpårtaxiChristian nützel
Detta examensarbetet är skrivet på magisterprogrammet för Fysisk planering vid
Blekinge Tekniska Högskola och omfattar 30 högskolepoäng. Syftet med uppsatsen
är att visa ett förslag för en framtida sträckning av ett system av spårbilar
och stationer i Tyresö.
Arbetet utgår från konkreta mål, riktlinjer och visioner som formulerats på
internationell, nationell, regional och kommunal nivå gällande hållbar
utveckling och transportsystem. Dessa visioner stämmer ofta dåligt överens med
den faktiska utveckling vi kan se idag vilket gör det mycket intressant att
hitta alternativa och kompletterande lösningar till dagens transportsystem.
På global nivå efterlyser FN miljövänligare, tystare och mer användarvänliga
transport- och kommunikationssystem eftersom dagens transportsektor, där bilen
står i fokus, förbrukar stora mängder icke-förnybar energi, mark- och
vattenresurser samt missgynnar flera grupper i samhället. Det nationella
transportpolitiska målet innebär att transportpolitiken ska säkerställa en
samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning, ett
mål som SIKA, Statens Institut för Kommunikationsanalys, i dagsläget bedömer
vara mycket svårt att uppnå. På regional nivå menar utvecklingsplanen för
stockholmsregionen, RUFS 2010, att regionen idag riskerar en tudelning som en
följd av det hårt ansträngda vägnätet och efterlyser bättre kollektivtrafik.
Statliga utredningar gjorda av SIKA och RUFS 2010 pekar ut en satsning på
spårbilar som mycket intressant för att komma tillrätta med de högt ställda
transportpolitiska målen och som komplement till dagens bilberoende
transportsystem. För att säkerställa en ekonomisk tillväxt i regionen,
samtidigt som regionen växer, krävs alltså nya lösningar. Tyresö kommun är en
kranskommun till Stockholm stad som till stora delar är bilberoende och som
saknar kollektivtrafik som är attraktiv nog att kunna konkurrera med bilen.
Genom att binda samman Tyresö kommun med angränsande kommuner genom ett nätverk
av spårbilar kan restiderna göras betydligt kortare, flexibiliteten kan ökas
och de negativa konsekvenserna av transporter minskas väsentligt.
Examensarbetet är uppdelat i fem delar för att ge en överskådlig bild av
bakgrunden, problematiken och förutsättningarna för planförslaget som
presenteras sist. Uppdelningen ser ut på följande sätt:
Del 1 ger läsaren en historisk inblick i och en introduktion av ämnesvalet,
syftet med detta, en diskussion kring problematiken samt en formulering av de
frågor och problem som uppsatsen avser behandla.
Del 2 behandlar de visioner, strategier och mål som ska fungera som ett
strategiskt ramverk för samhällsutvecklingen gällande hållbar
samhällsutveckling med fokus på transporter utifrån ett socialt, ekologiskt och
samhällsekonomiskt perspektiv.
Del 3 ger en introduktion av vad spårbilar är och hur systemen fungerar. För-
och nackdelar presenteras, historiska och aktuella exempel ges samt hur
debatten kring spårbilar går idag.
Del 4 behandlar Tyresö kommun och de förutsättningar som finns här för att
införa ett system av spårbilar. En kommuninventering med fokus på bl.a.
befolkningsunderlag, områdeskaraktär, målpunkter, kommunikationer och
problemdrabbade vägsträckor redovisas i kapitlet. I denna del presenteras och
diskuteras även de intervjuer jag gjort med politiker och tjänstemän i kommunen.
Del 5 presenterar planförslaget för hur ett spårbilssystem kan integreras i den
befintliga landskaps- och bebyggelsemiljön i Tyresö kommun. Förslaget redovisas
etappvis och avslutningsvis följer en diskussion som behandlar förslaget i dess
helhet.