Sök:

Sociala mediers utveckling inom den offentliga sjukvården i Sverige

En kvalitativ studie om varför och hur tre av Sveriges offentligt drivna sjukhus arbetar med Facebook


På senare tid har Facebook förändrat förutsättningarna för bland annat hur dagens offentliga sjukhus kommunicerar med sina intressenter. Vissa sjukhus har känt ett behov av att förändra sin kommunikation till att bli mer strategisk och anpassa sig till stigande krav på ökad transparens som kommit från såväl allmänhet som medier. Syftet med denna uppsats är att undersöka och jämföra varför tre av Sveriges största offentliga sjukhus använder det sociala nätverket Facebook. Dessutom kommer det studeras hur kommunikationen via Facebook tar sig uttryck hos dessa sjukhus. Undersökningen har bedrivits genom kvalitativa intervjuer med anställda som är ansvariga för hanteringen av dessa sjukhus officiella Facebooksidor. Resultatet visar på tydliga likriktningar mellan sjukhusen både till varför de finns på Facebook, samt hur det dagliga arbetet sköts. Samtliga sjukhus anser att Facebook är en lämplig kanal för att sprida organisationsinformation till deras intressenter. Detta bidrar också till att stärka sjukhusets anseende. 

Författare

Minja Eriksson Enquist Josephine Bergström

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..