Sök:

Skolan för teoretisk?

Teori och praktik ur elev- och lärarperspektiv


Syftet med denna studie är att undersöka ett litet antal låg- och mellanstadielärares samt elevers tankar kring frågan ?Är skolan för teoretisk?? Arbetet baseras på fallstudier som består av intervjuer. Inför studien har jag fördjupat mig i Säljös, Dysthes, Jönssons och Åbergs teorier gällande ämnesföreningssamarbete genom arbetslag, utveckling och lärande. Den metod jag har tillämpat är kvalitativa intervjuundersökningar. Mitt syfte att ta reda på om elever och lärare upplever att inslagen av kombinerad teori och praktik är tillräcklig. Slutligen vill jag resonera kring några faktorer som försvårar en kombination av teori och praktik. I studien intervjuades fyra lärare och 12 elever, både pojkar och flickor, från låg- och mellanstadiet. Intervjuerna visar att lärarna och eleverna tycker att det ska finnas ett starkare samband mellan teori och praktik. De elever som jag har intervjuat var väl medvetna om sitt behov av mer praktiska inslag i sin teoretiska utbildning. Med praktiskt menar eleverna studiebesök, laborationer och experimeter av olika slag. Enligt lärarna som deltog i min undersökning har ämnesinriktad lärarutbildning funnits sedan 1988. Trots det arbetar en majoritet av lärare som traditionella klasslärare dvs. med ansvar för de flesta ämnena. Alla deltagarna i studien anser att behovet av kombination av praktik, teori och fortbildning är stort. I dagsläget saknas ofta det praktiska inslaget i undervisningen. Det är många faktorer som spelar in för att alla barn ska utvecklas och lära sig på bästa sätt. Denna studie visar på flera hinder i användandet av en kombination av teori och praktik i dagens skolundervisning. Resultaten av studien visar att pedagoger ser på den pedagogiska miljöns betydelse som oerhört viktig. Under intervjuerna framförde både lärarna och eleverna den fysiska och den psykiska miljöns betydelse t.ex. storleken på klassen, hur barnen mår och att de är trygga. De nämner också att det är viktigt att lärarna är trygga i sin lärarroll samt att lärarna erbjuder eleverna olika undervisningsmetoder.

Författare

Grace Häggström

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Lärarhögskolan i Stockholm

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..