Ska vi leka Pokémon eller ska vi hoppa i lövhögar?
Titel: Ska vi leka Pokémon eller ska vi hoppa i lövhögar?
Författare: Martina Blom och Martina Olsson
Studien belyser problemen kring den fria uteleken på förskolan. Den fria utelekens
syfte och innehåll kan variera stort beroende på vilken förskola som betraktas.
antagande som görs i denna studie är att personalen på förskolorna har olika
utevistelsens betydelse och att gårdarnas miljö ser annorlunda ut.
Syftet med studien var att ta reda på om det fanns några skillnader/likheter
barns fria utelek på en traditionell förskola och på en I Ur och Skur förskola.
undersöktes vilka lekar barnen på de två förskolorna lekte och var inspirationen
lekarna kom ifrån. Studien tar även upp huruvida barnens fria utelek skiljer sig beroende
på om barnen har tillgång till leksaker eller naturmaterial i sin lek, samt vilka
leksakerna/naturmaterialet fick. Vilka roller pojkar respektive flickor tog i den fria
är något annat som studeras i undersökningen.
De som deltagit i undersökningen var fyra förskollärare, två från respektive
samt sammanlagt 31 barn. Empirin till studien fick vi fram genom observationer
barnen samt genom intervjuer med de fyra förskollärarna.
Resultatet i undersökningen blev att det inte skiljde sig så mycket i barnen fria
mellan de två förskolorna. Det som skiljde sig var att på den traditionella förskolan
barnen många lekar som var inspirerade av massmedia t.ex. Pokémon och Scooby-
medan barnen på I Ur och Skur förskolan sällan lekte sådana lekar. Deras
inspirerades främst av miljön runtomkring dem, t.ex. lekar med löv och lekar där
klättrade i träd. På båda förskolorna förekom det att barnen omvandlade
leksaker/naturmaterial så att de bättre skulle passa in i deras lekar. Det var
leksaker som barnen på den traditionella förskolan omvandlade. Däremot
naturmaterial som barnen på I Ur och Skur förskolan oftast omvandlade.