Sök:

Sjung en saga och måla ett räknetal

En studie om användning av estetiska inslag i undervisningen


Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger på en kommunal skola arbetar med estetiska inslag i sin undervisning och varför de gör detta. Vidare var syftet att få reda på vilka resurser som behövs för ett vidgat användande av estetiska inslag i undervisningen. Genom kvalitativ forskning har jag intervjuat fyra pedagoger om deras användning av estetiska inslag. Resultatet visade hur de intervjuade använder sig av estetiska inslag i sin undervisning. Det visade också vilka motiv de har för att använda sig av dessa inslag. Bland annat är motivet till användningen av estetiska inslag att befästa grundläggande kunskap, öka kreativitet och skapa lust hos eleverna. Slutligen visade resultatet på vilka resurser pedagogerna tror sig behöva för att använda sig ytterligare av estetiska inslag. Pedagogerna ser estetiska inslag som något självklart som bör användas i större utsträckning och som gynnar barns lust och kreativitet till att skapa och att söka kunskap.

Författare

Maria Skybäck

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Växjö universitet/Växjö universitetInstitutionen för pedagogik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..