Sök:

Sjuksköterskors upplevelser av att kommunicera med patienter som har kommunikationsnedsättningar

en litteraturstudie


Syftet med denna studie var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av att kommunicera med patienter som har kommunikationsnedsättningar. Studien baserades på nio vetenskapliga artiklar som analyserades med en kvalitativ innehållsanalys med manifest ansats. Analysen resulterade i fem kategorier: att arbetet kunde resultera i både tillfredsställelse och frustration, att skapande av goda relationer var grundläggande, att tid var viktig för att nå förståelse, att vilja skapa en god atmosfär samt att icke- verbal kommunikation kompletterade det verbala språket. Resultatet visade att sjuksköterskor upplevde tillfredsställelse när patienter var tillfreds. Goda relationer förmedlade trygghet till patienter vilket underlättade ömsesidig förståelse. Tiden var en viktig faktor och båda parter behövde en lugn omgivning. Humor hjälpte patienter att slappna samt öppnade upp för en god atmosfär och goda relationer. Den icke-verbala kommunikationen var ett viktigt redskap vid kommunikation. Eftersom att sjuksköterskornas upplevelser av sitt arbete påverkar kvaliteten på utfört arbete kan kunskapen från denna studie användas i syfte att förbättra omvårdnad.

Författare

Victoria Ilskog Anna Isaksson

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..