Sök:

Sjuksköterskors erfarenheter av stödjande telefonsamtal med personer som uttrycker suicidtankar


Telefonrådgivning ökar inom hälso- och sjukvården. Inom psykiatrin får sjuksköterskan ta emot många samtal från personer som uttrycker tankar på att inte vilja leva. Suicid är ett växande problem såväl nationellt som internationellt och det är viktigt att aktivt arbeta med suicidprevention. Sjuksköterskans uppgift i telefonsamtalet blir att bilda sig en uppfattning om hur allvarlig situationen är när någon ringer och uttrycker suicidtankar. Det ställer höga krav på bred kunskap i sjuksköterskans förmåga att göra adekvata bedömningar. Syftet med denna studie var att beskriva sjuksköterskors erfarenhet av stödjande telefonsamtal med personer som uttrycker suicidtankar. Tio intervjuer genomfördes och analyserades därefter genom kvalitativ innehållsanalys. Analysen resulterade i sex kategorier; En daglig svår uppgift, Vikten av att skapa en trygg relation, Vikten av en helhetsbild av personen och om situationen, Betydelsen av att göra en så korrekt bedömning som möjligt, Betydelsen av kunskap, erfarenhet och stöd samt Behov av återkoppling. Resultatet visar att sjuksköterskan använder sig själv som verktyg i telefonsamtalet för att skapa en relation till den som uttrycker suicidtankar. Resultatet visar också vikten av att ge tid, aktivt lyssna samt att ha en förmåga att visualisera personen och att lyssna efter mer än det som personen uttalar. Utifrån bakgrundsinformationen skapar sjuksköterskan en helhetsbild av personen och situationen som ligger till grund för en bedömning av hur allvarlig och akut situation det är samt hur sjuksköterskan ska gå vidare i ärendet. Telefonsamtalen upplevs ansvarsfulla och sjuksköterskorna känner att det kan vara mentalt ansträngande och kan bära med sig minnen från samtalen. Stöd från kollegor är mycket betydelsefullt. De upplever att ledningen inte har förståelse för hur betungande samtalen med suicidala personer kan vara och deras erfarenhet är att de behöver mer utbildning i suicidbedömningar och kommunikation. Eftersom de använder sig själva som verktyg i telefonsamtalet upplever de att de behöver mer stöd i form av handledning i dessa svåra samtal.

Författare

Jenny Mellergård Tuulikki Tornberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..