Sök:

Sjuksköterskors användning av SBAR vid akutvårds- och vårdavdelningar

En deskriptiv studie


Bakgrund: Inom va?rden sker en stor genomstro?mning av information. Da?rfo?r a?r tydlig kommunikation mellan va?rdpersonal viktig eftersom patientsa?kerheten annars a?ventyras. Ett exempel pa? en kommunikationsmodell a?r SBAR som sta?r fo?r ?situation?, ?bakgrund?, aktuell status? och ?rekommendationer?. Syfte: Att underso?ka i vilken utstra?ckning sjuksko?terskor anva?nder sig av SBAR pa? fem avdelningar pa? ett universitetssjukhus i Mellansverige och om det finns samband mellan antal yrkesverksamma a?r och insta?llning till SBAR, samt i vilka situationer som sjuksko?terskor anser att SBAR a?r ba?st tilla?mpbart. Metod: Deskriptiv stva?rsnittsstudie med kvantitativ ansats. 103 enka?ter delades ut till sjuksko?terskor pa? va?rdavdelningar respektive akutva?rdsavdelningar. Resultat: Oavsett avdelning ansa?g totalt 56 procent av sjuksko?terskorna (n=33) att SBAR var ett verktyg som var ba?st tilla?mpbart vid rapport till akutteam. Trettiosex procent av sjuksko?terskorna (n=26) pa? akutva?rdsavdelningarna anva?nde SBAR dagligen ja?mfo?rt med va?rdavdelningar da?r elva procent av sjuksko?terskorna (n=8) anva?nde SBAR dagligen. Inget samband kunde pa?visas mellan antalet yrkesverksamma a?r och insta?llning till SBAR. Slutsats: Nittio procent (n=66) av de tillfra?gade sjuksko?terskorna i studien anva?nde SBAR ibland och 46 procent (n=34) anva?nde SBAR dagligen. De flesta ansa?g att SBAR var ett verktyg som var tilla?mpbart vid rapportering till la?kare eller till akutteam. Forskning sto?djer att SBAR med fo?rdel kan tilla?mpas vid icke akuta situationer. Trots det visar resultatet att sjuksko?terskor inte anva?nder SBAR i sa?dana la?gen i den utstra?ckning som a?r mo?jlig. Kontinuerlig utbildning kra?vs fo?r att SBAR ska inarbetas ytterligare i det dagliga arbetet.

Författare

Hannah Nieznanowski Johan Rodskjer

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..