Sök:

Sjuksköterskans upplevelser av "etiska svårigheter" inom vård i livets slutskede

En litteraturöversikt


Bakgrund: Sjuksköterskorna har en central roll i samarbetet kring vårdandet i livets slutskede. Det etiska har stor betydelse i detta sammanhang. Maktlöshet, osäkerhet och otydlighet skapade etiska konflikter i vården generellt i samband med kommunikation, relationer och samarbete. Här beskrivs vad vård i livets slutskede innefattar, sjuksköterskans roll, etik i vårdandet och vad etiska svårigheter är.Syfte: Denna översikts syfte var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av etiskt svåra situationer inom vård i livets slutskede.Metod: Studien är en allmän litteraturöversikt som syftar till att skapa en översikt över det nuvarande kunskapsläget inom ämnet. Översikten bygger på elva artiklar, som har granskats och analyserats kritiskt. Som teoretisk utgångspunkt valdes Travelbees (1971) "human ? to ? human relationships" teori.Resultat: Resultatet presenteras i olika teman som handlar om vård i livets slutskede och i vilka situationer de etiska svårigheterna uppstår. Etiska svårigheter uppkom i samarbetet och i samarbetsrelationer. Sjuksköterskorna upplevde maktlöshet, osäkerhet, otydlighet och brister i vården vilket skapade etiska konflikter i den palliativa vården. Dessa upplevelser uppkom i samband med otillräcklig eller ingen kommunikation, samt otrygga relationer mellan alla parter och maktlöshet i alla möten.Diskussion: Diskussionen utgår från Travelbees (1971) mellanmänskliga relationsteori. Öppenhet i kommunikationen och goda samt djupa relationer diskuteras. Vilket har betydelse för ett meningsfullt samarbete för att minska de etiskt svåra situationerna i vårdandet, samt att hjälpa till att bevara patienternas autonomi. Även tillräckliga resurser och kunskaper som är betydelsefulla för förtroendefullt samarbete diskuteras.

Författare

Piret Nwaijah Ernestine Holst

Lärosäte och institution

Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..