Sök:

Sjukgymnasters, kiropraktorers och naprapaters inställning till en gemensam grundutbildning


Bakgrund: Regeringen gav år 2009 högskoleverket i uppdrag att utforma ett förslag om hur kiropraktor- och naprapatutbildningarna kan utformas som högskoleutbildningar. Förslaget som presenterades innebar att kiropraktor- och naprapatutbildningarna skulle bedrivas som vidareutbildningar efter en grundutbildning till sjukgymnast. Förslaget är omdiskuterat och har väckt många åsikter. Syfte: Syftet med studien var att undersöka kiropraktorers, naprapaters och sjukgymnasters inställning till en gemensam grundutbildning som sjukgymnast med efterföljande vidareutbildning i kiropraktik, naprapati och ortopedisk manuell terapi. Metod: Studien hade en kvantitativ ansats med en deskriptiv metod. En webbaserad enkät har skickats ut till totalt 2231 kiropraktorer, naprapater och sjukgymnaster. Svaren registrerades och sammanställdes i EvaSys. Resultat: Högskoleverkets förslag var mer känt bland kiropraktorer och naprapater än vad det var bland sjukgymnaster. Trots att en majoritet av både kiropraktorer och sjukgymnaster var positiva till förslaget visade det viktade värdet att de flesta inte trodde att förslaget kommer att gå igenom. Kiropraktorer och naprapater ansåg att yrkesspecifik kompetens inom båda dessa yrken skulle minska om förslaget går igenom. Däremot ansåg alla professioner att kompetens inom sjukgymnastik skulle öka och att professionen skulle förstärkas. Konklusion: Det finns många fördelar för sjukgymnastiken om högskoleverkets förslag går igenom, trots det var sjukgymnasterna de som var minst engagerade i frågan. Det är viktigt att sjukgymnasterna och dess förbund engagerar sig i frågan då förslaget kommer att påverka både utbildningen och professionen i stort.

Författare

Jennie Blick Annika Rasin

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..