Sök:

Självframställan på sociala medier

Motiv, funktioner och normer för självframställan och sociala interaktioner på Instagram


Fotografiet har sedan dess födelse alltid fascinerat oss. Som ett sätt att dokumentera, förmedla nyheter, marknadsföra eller dela med sig av något så enkelt som familjesemestern. Fotografiet har onekligen spelat en stor roll i utvecklingen av självrepresentation i många aspekter i människors liv. På tal om utveckling har även fotografiet utvecklats från ett analogt format till att i dagens digitaliserade värld för det mesta vara digitalt. Utveckling föder utveckling och i dagens läge är en kamera aldrig längre bort än var och ens egen ficka. I dagens samhälle finns möjligheten att socialt interagera genom att dela ett fotografi via olika sociala medier. I denna uppsats har jag valt att avgränsa mig till fotoapplikationen Instagram. Där syftet är att utforska hur människor använder mediet för självframställande och hur sociala förbindelser uppstår inom plattformen. Genom semistrukturerade intervjuer med användare har jag kommit fram till att motivet bakom delandet handlar om motivation gentemot andra och jakt på bekräftelse från sin publik. Jag har även kommit fram till att den sociala interaktionen sker genom en kombination mellan bild och kommentar. 

Författare

Einar Fessy

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..