Sök:

Sektoröverskridande partnerskap

En studie av integreringsprocessen vid lokala och internationella samarbeten mellan företag och ideella organisationer


Många företag väljer att inleda samarbeten med ideella organisationer som en del av sitthållbarhetsarbete. Sektoröverskridande partnerskap kräver väl genomtänkta val gällandepartnerorganisation, målsättningar och utformning, och hur samarbetet ska implementeras iföretagets verksamhet. Dessa val utgör steg i en process som leder till att organisationenintegreras i företagets verksamhet.I denna uppsats utreds hur enskilda varuhus inom företaget IKEA arbetar för att integreraideella organisationer i sin verksamhet. IKEA:s svenska varuhus arbetar med samarbeten somstyrs centralt av företagets ledning och med lokala organisationer. I uppsatsen undersökslikheter och skillnader i integreringsprocessen mellan de två typerna av samarbeten.Frågorna undersöks genom intervjuer på tre IKEA-varuhus, en representant från IKEAgruppenoch en mindre dokumentstudie. Varuhusen lägger mer tid och resurser på att utformalokala partnerskap, men har svårigheter att kommunicera information om dem tillmedarbetare och kunder. Vid centralt styrda samarbeten är fokus för varuhusen att vidkampanjer effektivt presentera det bakomliggande budskapet. Den mer effektivakommunikationen medför att de centralt styrda samarbetena blir mer effektivt integrerade iverksamheten än de lokala engagemangen.

Författare

Jessica Magnusson Mikaela Hellman

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..